interactivated blog

magento & ecommerce

10 SEO tips voor Magento

Als meest populaire en snelst groeiende e-commerce platform dat ook nog eens open-source én gratis is, kunnen we wel stellen dat Magento eerder noodzaak is dan luxe. Vele bedrijven, van de kleinste tot de grootste over de hele wereld, vertrouwen op deze absolute MVP.

Experts claimen dat Magento in de basis al SEO vriendelijk is, maar SEO is volgens ons altijd nog te verbeteren. Hieronder enkele tips om qua SEO het beste te halen uit Magento. SEO tips die echt de moeite waard zijn.

1. update Magento altijd naar de nieuwste versie
Magento updates worden regelmatig gereleased en wanneer je er een paar overslaat kunnen er problemen ontstaan. Sowieso vanwege veiligheid is het aan te raden om Magento steeds te updaten, maar voor uw SEO positie is deze ook essentieel. Magento brengt bij elke release ook de nieuwste SEO features uit in de immer veranderende SEO wereld.

2. gebruik de juiste keywords
Hoewel Magento over het algemeen goed presteert met keywords, is de default versie van bijvoorbeeld titel en beschrijving, niet SEO geoptimaliseerd. Ga in het Magento beheer eens naar content > design > configuration. In deze sectie kunt u alle basis SEO settings van de shop optimaliseren door de juiste keywords te gebruiken.

3. maak de meta description en titel rijk aan keywords
Keywords
Hoewel SEO optimalisatie al lang niet meer alleen om het gebruik van de juiste keywords gaat, zijn deze nog altijd key voor een goede positie. Gebruik in de meta beschrijving en titel altijd unieke keywords en varieer met synoniemen, want de zoekmachines zijn gek op het leggen van nieuwe verbanden. Het verhoogt ook de kans om gevonden te worden op verschillende zoekopdrachten.

Meta descriptions
Bij het schrijven van de meta description is het zaak om altijd het hoofd keyword te gebruiken, zonder dat dit raar of onnatuurlijk overkomt. Natuurlijk is dit niet altijd mogelijk;) Probeer hierbij de woorden “de” en “en” te vermijden.

4. vermijd duplicate content
Duplicate content is nooit goed voor SEO. Er is zo ongeveer niets dat meer afgestraft wordt door de zoekmachines, dan meerdere URL’s die naar dezelfde, of identieke content leiden. Wanneer u handmatig door duplicate content heen zou moeten gaan, is dat heel tijdrovend. Gelukkig heeft Magento een handige manier om duplicate content (zogenaamde canonical URL’s) aan Google te melden en daarbij de url met de grootste autoriteit aan te geven. Het is de functie “Canonical Tags” waarmee u uw duplicate content kunt aangeven. Ga in het Magento beheer naar store > configuration > catalog > search engine optimization. Hier zet u de "Use canonical link meta tag for category option" op "yes".

5. optimaliseer product afbeeldingen
Vergeet nooit om alle productfoto’s op de shop te optimaliseren. Een sterke SEO positie begint bij het consequent invullen van alle SEO velden en content de juiste tags geven. Wanneer afbeeldingen van uw producten een zoekmachine vriendelijke naam hebben, worden ze direct zichtbaar in de Goolge search resultaten op afbeeldingen, doordat de naam in de url van de afbeelding staat. Noem een productfoto dus nooit “IMG0666”, maar geef deze bijvoorbeeld de naam “oranje-elektrische-gitaar”. Op deze manier creëert u een schat aan waarde in de long tail van zoekwoorden verbonden aan uw webshop.

6. optimalizeer URL’s
Wat SEO betreft is het handig om url’s vrij te houden van elke soort code. Gelukkig biedt Magento de optie om “clean” URL’s te genereren. Deze kunt u activeren onder “configuration > general > web en dan "URL options". Hier vind u de “Add store code to URL” optie en deze kunt u op “No” zetten. Hierdoor komen er geen categorie of product codes meer in uw URL en dat maakt de shop behoorlijk meer SEO vriendelijk.

7. Sitemap aanmaken
Jammer genoeg maakt Magento 2 niet automatisch HTML sitemaps. Dit is wel op te lossen met één van de beschikbare sitemap plugin’s voor Magento. Een sitemap is redelijk snel te creëren en heeft als groot voordeel dat het de zoekmachine bots direct en overzichtelijk toegang geeft tot alle content op de shop. De sitemap bestaat uit links naar producten, categorieën, CMS pagina’s en storeviews. Deze informatie wordt als een rapport teruggestuurd naar de zoekmachine. In Magento 1 was het ook mogelijk om een XML sitemap, echter ondersteunt Magento 2 alleen de HTML sitemap.

8. keyword research
Dit klinkt misschien als een voor-de-hand liggend punt, maar echt weten op welke keywords uw klanten allemaal zoeken, de long tail, vereist een dieper onderzoek. Verplaats u tijdens dit onderzoek in de verschillende klanten die u bedient en creëer hiervoor persona’s. Onderzoek vervolgens wat hun zoekgedrag is. Hiervoor zijn tools beschikbaar, zoals SEO research tools.

9. optimaliseer CTA’s
In een wereld waar gemak de hoofdrol speelt, is het optimaliseren van call-to-action van grote waarde. Deze heeft niet direct een SEO waarde, maar een indirecte. Goede call-to-action beschrijvingen in teksten worden namelijk wel opgepakt door de zoekmachines en resulteren eerder voor een klik richting uw webshop, dan teksten zonder call-to-action.

10. check analytics
SEO optimalisatie geeft het meeste resultaat wanneer u continu blijft optimaliseren. Blijf daarom kijken op analytics naar bijvoorbeeld de content waarop bezoekers de shop binnenkomen en gebruik deze informatie de webshop content verder te verbeteren en daarmee de SEO positie te vergroten.

Magento en SEO
Magento biedt standaard en via plugins zoveel SEO tools, dat zoekmachine optimalisatie gemakkelijker gaat dan op veel andere platforms. Een goede basis voor SEO ligt echter altijd in de content en content SEO vriendelijk maken is een tijdsrovende taak. Deze wordt echter op de langere termijn wel rijkelijk beloond in verkeer naar uw webshop.

Reactie plaatsen
  • *Verplichte velden

By interactivated • on February 20, 2020

Contacteer ons
Snel contact met een van onze specialisten
Interactivated Ecommerce Netherlands
Herestraat 106,
9711 LM Groningen
Nederland
Postbus 5171
9700 GD Groningen
Nederland
+31(0)50 711 9940
KVK: 58348646
BTW: NL 852998521B01

* Vereiste velden