interactivated blog

magento & ecommerce

Einde dropshipping in 2020?

De dropshipping industrie bracht $102.2 biljoen op in 2018. Tussen 2019 en 2025 verwacht de sector een groei van 28.8%, vanwege het feit dat het aantal online aankopen nog steeds stijgt en consumenten steeds vaker cross-border bestellen. Dropshipping zal dus zeker niet dood zijn in 2020, maar staat juist aan het begin van een exponentiële groei. Waarom is dit statement dan toch de wereld in gekomen? Wellicht is dit uit behoedzaamheid voor nieuwe, innovatieve business models.

Dropshipping werd populair binnen de E-commerce aan het begin van deze eeuw, maar eigenlijk is het veel ouder dan dat. Het bestaat al sinds de jaren 60 en 70, toen catalogus shopping ontstond. Waarom zou je voorraden aanhouden, terwijl je direct vanaf de leverancier kunt verzenden? Toch zijn er nog steeds mensen die twijfelen of dit business model lucratief is. Misvattingen over dropshipping leiden tot deze twijfel.

De dropshipping hype is over
Zoals eerder genoemd is dropshipping een trend die al lange tijd aanhoudt. Dit maakt het voor sommigen onbegrijpelijk dat deze trend nog steeds door zal groeien. Het heeft even geduurd, het aantal zoekopdrachten naar het keyword “dropshipping” kende een hype, maar dropshipping heeft haar target audience bereikt en deze doelgroep zal de komende jaren nog steeds groeien.

Dropsurfing neemt dropshipping over
Deze stelling kunnen we meteen van tafel vegen. Dropsurfing is namelijk gewoon een onderdeel van dropshipping. Het wil zeggen dat je binnen één productcategorie op zoek gaat naar de leverancier die het artikel voor de meest voordelige prijs aanbiedt. De term dropsurfing is de wereld ingeholpen, echter is het kiezen van een product via een leverancier die deze aanbiedt voor de laagste prijs iets dat al jaren onderdeel is van de dropshipping strategie. Wanneer je naar AliExpress gaat en de beste deals van leveranciers bekijkt, dan is dat dropsurfing. In feite zal dropsurfing, dropshipping alleen maar groter en groter maken.

Extreme concurrentie heeft dropshipping verslagen
In elke business is de angst voor concurrentie reëel. Maar concurrentie is essentieel om bedrijven scherp te houden en processen continu te verbeteren. We leven in een consument gedreven markt en alleen bedrijven die hier juist op inspelen zullen overleven. De consument eist transparantie. Transparantie in prijzen geeft meer vertrouwen en vertrouwen doet aankopen. Dropshipping voorziet perfect in deze behoefte en zal daarom blijven bestaan voor zolang E-commerce bestaat. Daarnaast stijgt het aantal online consumenten nog steeds.

Dropshipping is dood, omdat er geen geld meer te verdienen is?
Dropshipping is snel opgezet en gemakkelijk in beheer. Het lijkt te mooi om waar te zijn, maar niets is minder waar. Het is wel zo dat dropshipping niet voor elke retail business werkt. Doe daarom eerst grondig marktonderzoek. In 2020 is de dropshipping omzet geschat op $1.5 trillion. Er is dus meer dan genoeg taart om een stuk van te nemen.

Adkosten drukken de winst
Facebook en Google ads zijn onmisbaar wanneer je aan dropshipping doet. 10 jaar geleden waren ads relatief goedkoop, maar die tijden zijn helaas voorbij en over tien jaar denk je waarschijnlijk “Wat waren ze in 2020 goedkoop;)”.
Wanneer je echter in termen van ROI denkt, zijn Facebook en Google ads nog steeds relatief voordelig, mits je goed bijstuurt op de campagnes.

Dropshipping tips voor 2020
Dropshipping is natuurlijk niet een garantie voor een goedlopende webshop, maar wanneer je de volgende tips in acht neemt en uitvoert, is de kans op succes significant groter.

Marktonderzoek
Of je nu een startup bent, een nieuw product wilt lanceren, of een innovatie wilt introduceren, marktonderzoek is cruciaal onderdeel van ondernemen. Dropshipping is geen doel op zich, maar vormt een waardevolle bijdrage binnen marktonderzoek wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe product wilt lanceren. Dmv dropshipping hoef je nog geen voorraad in te kopen. Wanneer het product goed blijkt te verkopen kun je altijd nog besluiten om er een voorraad voor aan te leggen.

Strategisch verzenden
Idealiter zou je naar elke uithoek van de wereld willen verzenden. En dat kan natuurlijk, echter zijn verzendkosten vaak drukkend op de marge. Wanneer je direct met verschillende leveranciers werkt op meerdere locaties in de wereld, worden meer afzetmarkten rendabel als het gaat om order fullfilling

Voorkom High maintanence producten
Wanneer je geen producten met een hoog onderhouds gehalte in de voorraad houdt, zoals zware of breekbare producten, bespaar je een hoop kosten.
Gebruik voor dit soort producten dropshipping.

Dropshipping leeft door!
Zoals je kunt zien is dropshipping verre van dood. Het is niet voor elke business geschikt, maar op vele manieren inzetbaar. Of het nu om het vergroten van de afzetmarkt gaat, product onderzoek, of andere vormen van het besparen van kosten van voorraad.

By interactivated • on August 3, 2020

Contacteer ons
Snel contact met een van onze specialisten
THE NETHERLANDS (HQ)
Herestraat 106, 9711LM,
Groningen (Netherlands)
+31 (0)50 711 9940
VAT: NL 852998521B01
Chamber of Commerce: 58348646
UKRAINE
Kostomarivs'ka 13
61002, Kharkiv
SPAIN
Calle Jabea 18, 29631,
Benalmádena Costa (Malaga)

* Vereiste velden