interactivated blog

magento & ecommerce

Begrijp Machine Learning in Magento 2

Sommige mensen zien Kunstmatige Intelligentie (KI) en Machine Learning als iets dat komen gaat en een onzekere toekomst kan betekenen voor de mensheid. Maar de waarheid is dat het niet zozeer iets is van de toekomst als wel van het heden.

Kunstmatige Intelligentie is al aanwezig binnen meerdere gebieden van ons dagelijks leven en voert op de achtergrond taken uit, zelfs als we ons dat niet realiseren. De virtuele assistenten in onze smartphones, zoals Siri, Google Assistant, Cortona en Alexa maken allemaal gebruik van Machine Learning voor spraakherkenning en leren jouw stem beter herkennen als je vaker tegen ze praat.

KI begint nu ook gebruikt te worden binnen andere gebieden zoals wetenschap, gezondheidszorg en bankieren. Zelfs videogames gebruiken al heel lang KI. Binnen de techniek, naast smartphones, die we al behandeld hebben, wordt KI ook gebruikt voor smart-home apparatuur en slimme auto’s, met bedrijven zoals Tesla die enorme investeringen doen op dit vlak.

Dit is natuurlijk ook van toepassing op e-Commerce. Menselijke ogen kunnen weinig doen met de enorme hoeveelheid data die door consumenten wordt gegenereerd als zij op zoek zijn naar aankopen. Terwijl deze data smeekt om door Machine Learning geanalyseerd te worden om zo de gebruikerservaring te verbeteren. Zelfs Amazon’s CEO Jeff Bezos geeft aan dat KI de drijfveer is van het succes van de onderneming.

En we kunnen het niet over e-Commerce platformen hebben zonder het, mogelijk, meest populaire platform Magento te noemen. In Alexa’s top 1M e-Commerce shops (Alexa Internet, niet te verwarren met Amazon’s Alexa), was Magento nr. 1 van de 384 e-Commerce platformen, waarmee ze een marktaandeel van 19% hebben.

Als marktleider is Magento duidelijk een ideaal platform voor ontwikkelaars om te experimenteren met KI-gedreven algoritmes en functionaliteiten. We gaan nu kijken naar een aantal functionaliteiten die nu al, of in de nabije toekomst, gebruikt kunnen worden om wereldwijd de gebruikerservaring te verbeteren in Magento webshops.

1.    Gerichte Gebruikerservaring
Dit is één van de basis functionaliteiten van veel webshops waar de kracht van KI wordt getoond zonder dat we er erg in hebben. Maar de meeste e-Commerce websites tonen gebruikers al berichten op het juiste moment, gericht op hun persoonlijke voorkeuren. Ze stellen bijvoorbeeld producten voor die gerelateerd zijn aan producten die je onlangs gekocht hebt. Dit is mogelijk dankzij Machine Learning algoritmes die met big data als input de eindgebruiker een gepersonaliseerde ervaring geven.

Some people might think about artificial intelligence (AI) and machine learning as upcoming events that could mean an uncertain future for humankind.

2.    Context gebaseerde zoekopdrachten
Er zijn een aantal goede search bar uitbreidingsmodules voor Magento die je al wat tijd kunnen besparen. Dit doen ze door automatisch suggesties in de search bar te tonen op het moment dat er een 100% match is tussen de trefwoorden die je intypt en de productdatabase.

Maar, zelfs deze zoekmachines kunnen wat beperkt zijn als er geen match is. Een zoekopdracht die slechts trefwoord gedreven is, toont je wellicht geen resultaten, zelfs als er producten in de database staan die geen match hebben qua trefwoord, maar wel voldoen aan de bedoeling van jouw zoekopdracht.

Een KI gedreven zoekopdracht zal verder kijken dan de trefwoorden en probeert de context van jouw zoekopdracht te begrijpen, wat meer relevante zoekresultaten kan opleveren. Het is bijna hetzelfde als naar een fysieke winkel gaan en de winkel assistent vertellen waar je naar op zoek bent.

3.    Virtuele Aankoop Assistenten
Hoewel deze functionaliteit nog niet helemaal geïmplementeerd is, zijn er een aantal grootse dingen die we kunnen verwachten. Net zoals een fysieke winkelmedewerker, kan een virtuele aankoop assistent je informeren over huidige en toekomstige voordelen, suggesties doen en zelfs producten aan je winkelmandje toevoegen zodat je dat zelf niet hoeft te doen.

Dit kan gecombineerd worden met chatbots. Dit zijn in feite programma’s die ontworpen zijn om een gesprek met een mens na te bootsen. Dit maakt te ervaring nog naadlozer. Je kunt ieder probleem oplossen zonder naar de telefoon of de e-mail te moeten grijpen.

In feite kunnen e-mail nieuwsbrieven zelfs vervangen worden door berichten van virtuele assistenten. In de toekomst kunnen ze misschien zelfs, in naam van jou, aankopen doen, als je ze daartoe opdraagt.

4.    Beeldzoeken
We zien al toepassingen voor beeldzoeken met bijvoorbeeld Google Assistant en Google Image search. Als je een foto neemt met jouw smartphone, is deze redelijk goed in het herkennen van het object, dier of herkenningspunt op de foto.

Dit wordt misschien ook snel mogelijk met e-Commerce shops. Misschien heb je een product gezien dat je leuk vindt maar waarvan je de naam niet kent, of misschien heb je online iets gevonden en wil je iets soortgelijks kopen. Geen probleem, op een goede dag kun je misschien een webshop doorzoeken op basis van een afbeeldingslink of kun je jouw eigen afbeelding uploaden en zo gelijk relevante zoekresultaten krijgen.

5.    Fraude Preventie en Bescherming
Met de groei in online kanalen, is het veel moeilijker om fraude en diefstal te voorkomen dan in de fysieke werkelijkheid. Dit is begrijpelijk, omdat het online makkelijk is voor een account om overgenomen te worden zonder dat de klant of de handelaar daar erg in heeft.

Hierdoor moeten verkopers vertrouwen op menselijke controles om zo een betere greep te hebben op verdachte bestellingen. Aangezien ze geen risico willen lopen wordt een significant gedeelte van de bestellingen vertraagd, wat tot frustraties leidt.

Verder hebben rapportages vastgesteld dat een aanzienlijk gedeelte van de bestellingen, die, wegens fraude verdenking, genegeerd werden, achteraf toch gewone bestellingen bleken te zijn. Dit worden “falsepositives” genoemd en zijn een groeiende zorg voor e-Commerce eigenaren. Met KI en Machine Learning algoritmes kan gedragsanalyse gedaan worden over een grote hoeveelheid data om zo dit probleem in te perken, net zoals andere fraude gerelateerde problemen.

Some people might think about artificial intelligence (AI) and machine learning as upcoming events that could mean an uncertain future for humankind.

Magento Uitbreidingen die Gebruik Maken van Machine Learning

Er zijn al een heleboel uitbreidingen voor Magento te vinden die van één of meerdere hierboven genoemde eigenschappen gebruik maken, dus laten we naar een paar voorbeelden kijken. Let wel, we bespreken alleen Magento 2 uitbreidingen.

De Personalized Products module van Steven Richardson gebruikt PredicitonIO, een open source Machine Learning server, om producten aan te bevelen aan klanten, net zoals de, door Amazon gebruikte, “Customerswhoviewedthis product alsoviewed …” functie.

Een andere mooie uitbreiding is Chloe AI. Deze fungeert als virtuele assistent die jouw verzoeken beantwoord alsof je met iemand chat. Dit kan je vanaf de desktop, en zelfs vanaf een mobiel apparaat, doen.

Tenslotte noemen we de Mollie module van MolliePayments, een fantastisch voorbeeld van fraudepreventie. Mollie gebruikt een Machine Learning algoritme voor gedragsherkenning en het verminderen van het “falsepositives” percentage.

We hebben hier drie uitbreidingen genoemd die KI gebruiken, maar er zijn nog verschillende anderen. Met de stijgende populariteit van Magento en Machine Learning, kan het niet anders of dat er nog veel meer komen. We hebben al een kijkje genomen naar wat de toekomst in petto heeft, maar wie weet hoeveel meer geweldige functies je nog kan toevoegen aan jouw webshop?

By interactivated • on December 10, 2017

Contacteer ons
Snel contact met een van onze specialisten
THE NETHERLANDS (HQ)
Herestraat 106, 9711LM,
Groningen (Netherlands)
+31 (0)50 711 9940
VAT: NL 852998521B01
Chamber of Commerce: 58348646
UKRAINE
Kostomarivs'ka 13
61002, Kharkiv
SPAIN
Calle Jabea 18, 29631,
Benalmádena Costa (Malaga)

* Vereiste velden