interactivated blog

magento & ecommerce

De Valkuilen Bij Het Overstappen naar een Nieuw E-Commerce Platform

Een eCommerce platform is het belangrijkste kenmerk van elke handelssite. Als U een webwinkel heeft, is het zeer waarschijnlijk dat deze gemaakt is met behulp van een eCommerce platform. Er zijn verschillende, onderlinge concurrerende platformen op de markt, en elk heeft zijn voor- en nadelen.

Ongeacht welk platform U ook gebruikt, de overstap (migratie) naar een ander platform kan een zeer ontmoedigende opgave zijn. Daarom is het aan te raden dat het platform dat u in het begin heeft gekozen trouw blijft. Toch gebeuren vaak onvoorziene situaties in het zakenleven die dwingen naar een nieuw eCommerce platform over te stappen. Dit is iets waar u zich in ieder geval op moet voorbereiden.

Het Kan Uitmonden op een Complete Ramp

Het migreren naar een ander eCommerce-platform kan een complete ramp zijn. Het doel van de overgang naar een nieuw platform is een beduidende toename van uw verkoop- en winstresultaten te verkrijgen. Slechte resultaten zijn één van de voornaamste oorzaken die gebruikers bewegen om over te stappen naar een nieuw platform.

Wat uw uiteindelijke doelstelling ook is, migratie kan een ramp zijn. Het overschakelen naar een ander platform kan uw verkoop stagneren of zelfs afnemen. Daarbij komen de behoorlijke kosten die uitgegeven worden aan de migratie, er nog eens bovenop.

Een positief resultaat van een migratie is het incasseren van een iets minder gunstige uitkomst dan verwacht. In dit geval maakt u dan ook iets meer winst dan voorheen, of de winst blijft gelijk. In beide gevallen heeft het geïnvesteerde geld zijn waarde getoond en was de migratie een goede beslissing.

Beter scenario is echter wanneer u profiteert van een aanzienlijke winst vergroting. Pas dan is het overstappen naar een ander eCommerce platform de moeite waard geweest.

Het Vergt Veel Bijsturing

Als u een bedrijf heeft is de verkoop van uw handel het belangrijkste doel. Minimaal 50% van deze verkoop komt van online. Dit betekent dat u waarschijnlijk gebruik maakt van procedures die betrekking hebben op alle kleine details van een optimaal online verkoopproces.

Wanneer u overstapt op een ander eCommerce platform moet u al deze procedures aanpassen. Uw gehele procesbeleid wordt op zijn kop gezet en moet u compleet nieuwe en andere procedures opstellen. Als het proces verkeerd uitpakt, bestaat zelfs de kans uw bestaande klanten te verliezen.

Kortom, planning is zeer belangrijk. U moet zich bewust zijn van alle veranderingen die kunnen optreden. Deze veranderingen kunnen (in)direct invloed hebben op andere aspecten, waarvoor u zich moet voorbereiden.

Anticipatie is de enige manier om zich op tijd voor te bereiden voor de aankomende veranderingen. Voordat de processen veranderen, moet iedereen begrijpen wat de verwachtingen zijn en hoe ze aangepakt moeten worden.

Dus, hoe anticipeert U zich op de mogelijke veranderingen? Herzie elk proces afzonderlijk en verzeker uzelf ervan dat u de toekomstige wijzigingen kunt herkennen. Ook al is een totale anticipatie onmogelijk, een goede voorbereiding op verandering biedt altijd een beter resultaat. U kunt zichzelf bijvoorbeeld in Google vooraf informeren.

De Big Bang Overstap

Dus zoals gezegd, het migreren naar een ander platform kan een aanzienlijk groot negatief effect hebben. Het kan wellicht goed gaan, maar het kan ook een nadelige afloop hebben.

Vergeet niet dat de genoemde voorspellingen niet altijd werkelijk zo uitvallen, normaal gesproken ziet u wat over het hoofd waardoor iets nadelig zal uitpakken. Als u voluit "Big Bang" gaat, zult u er hoogstwaarschijnlijk wel spijt van krijgen.

Dus,wat is de beste manier van een mogelijke migratie? Het plannen van een langere overgangsperiode is vrijwel altijd een beter uitgangspunt. Dit zal de risico's beperken en helpt alle storingen en problemen te minimaliseren.

De beste manier om het uit te voeren, in tegenstelling tot de directe overstap, is het eerst uit te voeren voor een selecte groep klanten. U kunt bijvoorbeeld kiezen voor klanten met een bepaalde geografische locatie. Een ander voorbeeld is het omzetten van specifieke producten of een set van verkoopartikelen. Een aantal producten eerst omzetten voor de grote klanten, en andere juist eerst met de kleinere. In ieder geval zal het gelimiteerd uitvoeren van de migratie naar het nieuwe eCommerce platform u de mogelijkheid geven om het gemakkelijker aan te passen.

Daarna, na verloop van tijd, breidt u de implementatie langzaam uit. Een gefaseerde overschakeling is de beste manier.

Overstappen naar het Verkeerde Platform

Er zijn twee hoofdgroepen eCommerce-platformen: SaaS en PaaS. SaaS-platformen zijn cloud-gebaseerd, terwijl de PaaS-platformen open-source zijn. Het belangrijkste verschil tussen de twee eCommerce platform systemen is dat SaaS platformen meer kunnen worden aangepast dan PaaS platformen.

Als open-source platformen zijn PaaS-systemen toegankelijk voor aanpassingen en uitbreidingen door derden, dit betekent dat er geavanceerde maatwerkopties beschikbaar zijn. Nadeel is dat het ingewikkelder is en dat men diepere ICT-kennis en -ervaring nodig heeft om het te kunnen gebruiken.

Anderzijds zijn SaaS- of cloud-gebaseerde eCommerce-platforms gebaseerd op modellen. Ze zijn gemakkelijk te implementeren en redelijk eenvoudig. Helaas kunnen ze niet zo goed worden aangepast als die op PaaS-platformen.

Bepaalde bedrijven kiezen voor SaaS, terwijl andere voor PaaS kiezen. Dit wordt bepaald door hun voorkeur, bedrijfsgrootte, bedrijfsdoelstellingen, enz.

Overstappen naar het "verkeerde" eCommerce platform systeem is één van de nadeligste zaken die u kunt doen voor uw onderneming. Het betekent in feite dat u in de toekomst nogmaals een migratie moet doorvoeren, wat enorm schadelijk kan zijn voor het hele bedrijf.

Allereerst moet u zich ervan verzekeren dat u vanaf het begin voor het juiste platform kiest. Dit hangt af van wat de toekomstdoeleinden van uw bedrijf zijn. Dit alles moet u goed voorbereiden.

Ten tweede moet u zich er van bewust zijn welke voordelen uw "nieuw" platform gaat bieden. Als u zich niet goed voorbereidt dan kan de keuze leiden tot grote problemen in de handel van uw bedrijf.

Wees Overtuigd

U moet er 100% van overtuigd zijn dat de wissel naar het nieuwe platform noodzakelijk is. U moet begrijpen dat de migratie niet zonder problemen verloopt en u het geleidelijk door moet voeren. Als u overstapt naar een nieuw platform en u het is uiteindelijk minder aantrekkelijk, dan zult u het gehele traject op een bepaald moment opnieuw moeten uitvoeren.

Een succesvolle migratie naar een ander e-commerce platform staat op een juiste voorbereiding.

Echter, de beste oplossing voor een probleemloos functioneren van uw e-commerce platform, is nooit een migratie nodig te hebben.

Reactie plaatsen
  • *Verplichte velden

By interactivated • on January 1, 2020

Contacteer ons
Snel contact met een van onze specialisten
Interactivated Ecommerce Netherlands
Herestraat 106,
9711 LM Groningen
Nederland
Postbus 5171
9700 GD Groningen
Nederland
+31(0)50 711 9940
KVK: 58348646
BTW: NL 852998521B01

* Vereiste velden