interactivated blog

magento & ecommerce

Hoe Gebruik je Webdesign om Tijdens de Feestdagen Conversies een Impuls te Geven

Alle webshop eigenaren weten dat het ontwerp één van de belangrijkste aspecten van een website is, als we naar conversies kijken. Jouw pagina’s kunnen bijvoorbeeld razendsnel laden en zeer functioneel zijn, maar als het ontwerp niet van hetzelfde niveau is zal het bezoekers ontmoedigen om iets van je te kopen.

Een slecht ontwerp geeft niet het idee dat jouw bedrijf betrouwbaar en geloofwaardig is. En als de pagina’s te vol staan of verwarrend zijn, zal dit de bezoekers afleiden van de belangrijke call-to-action knoppen en zullen ze de site verlaten zonder af te maken waarvoor ze kwamen.

Nu dat de feestdagen er aankomen, is het belangrijker dan ooit om een indrukwekkende vormgeving neer te zetten.Tijdens deze periode krijg je meer nieuwe bezoekers dan op welk ander moment in het jaar. Het gaat nu dus niet zozeer om het vasthouden van je vaste klanten alswel om te zorgen dat je nieuwe bezoekers kunt overtuigen dat ze bij jouw shop moeten zijn.

Mensen zijn tijdens de feestdagen makkelijker geneigd geld uit te geven zodat ze hun dierbaren iets leuks kunnen geven. Jouw taak is om munt te slaan uit deze stemming en ze een betrouwbare dienst te leveren. Laten we kijken hoe je dit kunt bereiken door een aantal ontwerpverbeteringen.

1. Zorg Ervoor Dat Jouw Ontwerp Volledige Responsive is
Jouw website moet zich over alle apparaten heen éénduidig gedragen, niet alleen op desktops, maar ook op smartphones, tablets en smartwatches indien mogelijk. Gedurende de feestdagen zijn mensen op zoek naar mooie aanbiedingen en cadeau ideeën, of ze nu thuis zijn, op het werk of onderweg.

Zorg er dus voor dat ze jouw aanbiedingen kunnen bekijken door ze, vanaf ieder apparaat, een eenvoudige, gebruikersvriendelijke toegang tot jouw webshop te geven. Investeer wat tijd in het extra responsive maken van jouw ontwerp, als het dat nog niet is.

2. Gebruik Lege Ruimte
Lege ruimte is niet alleen maar ongebruikte ruimte, het is ook een belangrijk ontwerpaspect. In kunst wordt de lege ruimte rond een afbeelding vaak negatieve ruimte genoemd, en soms is het zelfs de hoofdfunctie. Door lege ruimte goed te gebruiken, ruim je onnodige rommel op en ziet jouw website er fris en ruim uit.

Het kan daarnaast ook gebruikt worden om bepaalde elementen op de pagina te benadrukken. Je hebt bijvoorbeeld, met de Kerst in aantocht, een paar prachtige kerstaanbiedingen. Je kunt lege ruimte rondom deze aanbiedingen gebruiken om ze er, t.o.v. de andere elementen, extra uit te laten springen.

All web store owners out there know that design is one of the most important aspects of your website as far as conversions are concerned.

3. Gebruik Roodgekleurde Elementen
Het rood kleuren van sommige elementen, of een andere kleur die opvalt, is altijd een goede ontwerptechniek. Goede voorbeelden zijn de “Voeg toe aan Winkelmandje” en de “Ga verder naar Afrekenen” knoppen, die doorgaans het hele jaar al levendig gekleurd zijn in bijvoorbeeld rood of groen.

Maar gedurende de feestdagen zijn de mensen anders gestemd. Je kunt hierop inspelen door op jouw website overvloedig van de kleur rood gebruik te maken. Dit herinnert de mensen niet alleen aan Kerstmis maar dit is normaal gesproken ook de kleur die shops voor aanbiedingen gebruiken.

Het is bewezen dat mensen goed reageren op rood, misschien omdat het een gevoel van urgentie creëert, of misschien omdat het de kleur van passie is en het ook de hartslag verhoogt.

Dus ben niet bang om de kleur rood te gebruiken. Combineer het eventueel met wat andere elementen zoals sneeuwvlokken om het een echt Kerstgevoel te geven. Je kunt ook voorzichtig en met mate wat andere kleuren gebruiken in een aantal secties om zo wat contrast te genereren. Deze techniek is handig als je de aandacht op bepaalde elementen van je pagina wil richten.

4. Laat Speciale Aanbiedingen Eruit Springen
Soms, als mensen het web afstruinen naar cadeaus, zijn ze nog niet zeker wat ze willen kopen. Soms hebben ze zelfs geen idee, en surfen ze over het web om wat inspiratie op te doen. Als dit soort type bezoekers op jouw website stuit, is het belangrijk dat je ze direct pakt en laat zien dat dit misschien is waar ze naar op zoek zijn.

Je hebt waarschijnlijk wat Kerstaanbiedingen, dagaanbiedingen of een andere soort van speciale aanbieding, die je dus heel prominent in beeld moet brengen. Gebruik product sliders of carrousels en plaats ze op een strategische plaats zodat ze duidelijk onderscheidbaar zijn van de andere onderdelen.

Je kunt zelfs een speciale pagina maken voor Kerstaanbiedingen of cadeau ideeën. Deze speciale promoties kunnen een blikvanger zijn voor de besluiteloze kopers en ze hopelijk precies bieden waar ze naar op zoek waren.

5. Gebruik Video Functies
Het is bewezen dat video elementen op een pagina mensen sneller aanzet tot een aankoop. Het is ook geen verrassing, gezien het grote aandeel van video in het totale webverkeer.

Zelfs grote merken zoals Apple gebruiken video functies op hun website tijdens de Kerstdagen. Let alleen op een aantal zaken. Zorg ervoor dat de video een hoge kwaliteit heeft, want lage kwaliteit of een wazige video kan een tegengesteld effect hebben en de indruk wekken dat jouw merk niet betrouwbaar is. Gebruik ook geen video’s die te lang zijn of waar te weinig beweging in zit, want dan worden bezoekers ongeduldig en jaag je ze weg.

6. Gebruik een Kaartgebaseerd Ontwerp
Kaartgebaseerde ontwerpen zijn in populariteit gestegen de afgelopen jaren. Pinterest is een goed voorbeeld van een succesvol kaartgebaseerd ontwerp. Dit is een doeltreffend ontwerptype omdat het de pagina onderverdeeld in “pakketjes”, ieder met een eigen thema of categorie. Dit maakt het voor bezoekers makkelijker om jouw website snel te scannen en alle functionaliteiten te identificeren, wat ze een betere gebruikerservaring geeft.

Door op de kaart te klikken wordt de gebruiker ook onmiddellijk meegenomen naar de categoriepagina van de kaart wat een intuïtieve navigatie oplevert. Dit is nog vanzelfsprekender als deze aanpak gecombineerd wordt met mobiele apparaten, die van nature kleinere schermen hebben. Het is makkelijker om door de kaarten heen te swipen en degene te kiezen waarin je geïnteresseerd bent.

Verdeel dus jouw categorieën en aanbiedingen in aparte kaarten en geef ze een éénduidig en helder ontwerp. Dit maakt het voor jouw klant een stuk makkelijker.

 All web store owners out there know that design is one of the most important aspects of your website as far as conversions are concerned.

7. Verbeter de Zoekfunctie van Jouw Website
Tijdens de feestdagen heb je meer dan ooit bezoekers die niet bekend zijn met jouw webshop. Als mensen de weg niet kennen maken ze meestal gebruik van de zoekbalk. En als deze functie niet goed werkt, zijn de bezoekers snel teleurgesteld en gaan ze ergens anders naar toe.

Zorg er dus voor dat jouw zoekfunctie responsive is en relevante resultaten oplevert. Als dit niet zo is, en aanpassingen niet helpen, kan je één van de mooie zoekbalkuitbreidingen gebruiken die beschikbaar zijn in de Magento Marketplace. Als mensen kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn, zullen ze waarschijnlijk eerder iets van je kopen.

Samenvattend gaat het er om dat je een plezierige, prikkelende ervaring biedt aan jouw gebruikers. Mensen zijn blij tijdens de feestdagen, dus maak daar een onderdeel van uit door gebruik te maken van een vrolijk ontwerp en help de mensen de geweldige aanbiedingen te vinden die je voor ze hebt.

By interactivated • on December 10, 2017

Contacteer ons
Snel contact met een van onze specialisten
THE NETHERLANDS (HQ)
Herestraat 106, 9711LM,
Groningen (Netherlands)
+31 (0)50 711 9940
VAT: NL 852998521B01
Chamber of Commerce: 58348646
UKRAINE
Kostomarivs'ka 13
61002, Kharkiv
SPAIN
Calle Jabea 18, 29631,
Benalmádena Costa (Malaga)

* Vereiste velden