interactivated blog

magento & ecommerce

Hoe Je Een Mobiele App als Marketingkanaal voor je Merk Gebruikt

Ben je op zoek naar een sterke, nieuwe manier om je merk te promoten? Zonder vervelende advertenties of de hoge kosten van traditionele marketing? Een goed ontwikkelde mobiele app houdt gebruikers betrokken en is precies wat je nodig hebt.

Met een mobiele app kun je enorm veel dingen doen die een grote impact op je marketing hebben:
    Je kunt een betere band opbouwen met klanten en potentiële klanten, wat hen langer betrokken houdt vergeleken met je website of social media pagina’s.
    Met hen kun je op overtuigende wijze aanbiedingen en promoties delen en een hogere conversie tegemoet gaan.
    Je kunt een grote gemeenschap van fans opbouwen die het woordje voor jou doen, zelfs als ze je app niet gebruiken.

De meeste mensen vandaag hebben hun telefoons dichtbij, waar ze ook gaan. Dat houdt in dat je jouw doelgroep kunt bereiken via een app en dat bijna altijd. Hetzelfde kan worden gezegd over andere digitale marketingkanalen, die zijn beperkt bij de mindere beschikbaarheid van de apparaten waar ze vanaf hangen – denk aan computers, TV’s, of radio’s.

Dus hoe kun je nu precies een app gebruiken als marketingkanaal voor je merk? Het is niet voldoende om een app te maken en in de App Store of Google Play geaccepteerd te worden. Dit is wat je moet doen.

Ontwikkel de Juiste App

Jouw app moet de belangrijkste kenmerken, die jouw doelgroep wilt, weerspiegelen. Het zal geen marketingkanaal worden als het gebruikers geen toepassingen oplevert waar ze constant van afhankelijk zijn. Aangezien er tegenwoordig zoveel apps zijn, moet jouw app echt waarde leveren.

In zijn algemeenheid zijn er vier soorten apps om te ontwikkelen: betrokkenheid, productiviteit, commercie, en apps die twee of meer van deze dingen combineren.

Ken jij je doelgroep? Wat zijn de features die ze het liefst willen zien in een app in jouw categorie?

Dit zijn de features die je moet implementeren. Niet alleen dat, maar jouw app moet ook eenvoudig te gebruiken zijn. Als je geen app ontwikkelingsteam binnenskamers hebt, heb je een professionele app ontwikkelaar nodig.

Gepersonaliseerde Content

A well-developed mobile app that keeps users engaged is just what you need.

Betrokkenheid is cruciaal om je app in een marketingplatform te veranderen. Als gebruikers de app niet op hun toestel willen houden en het regelmatig willen gebruiken, zul je ze niet bereiken.

De meest effectieve manier om je mobiele app gebruikers betrokken te houden, is door ze regelmatig te voorzien van verse, gepersonaliseerde content. Houd rekening met trends en topics, nieuws in de markt, en content van het seizoen. Voorkeuren van gebruikers veranderen en je moet hierin bijblijven.

Ongeacht het type app wat je hebt moet je investeren in gepersonaliseerde app content. Reken op je klantenbestand om beter te begrijpen welk type content het best voor jouw doelgroep werkt.

Push Meldingen

Push meldingen zijn slechts een klein tipje van de sluier. Ze hebben het vermogen om mensen te laten stoppen en te kijken wat er nieuw in de app is.

Push meldingen werken als de content van de app geweldig is. Als je app geen betrokkenheid kan genereren, heb je geen excuus om push meldingen te versturen.

Maak push meldingen nuttig. Iedere push melding moet iets waardevols bieden, of het nu een beetje content, een promotie, of een ander voordeel is. Indien mogelijk, overweeg dan een push melding te segmenteren op basis van klantgegevens. Vergeet ook niet om het vaak te versturen.

Maak het Sociaal

Jouw appmarketing moet nauw verbonden zijn met je social media marketing. Om een stapje verder te gaan: je wilt de formatie van een gemeenschap rondom jouw app wellicht zelfs stimuleren.

Idealiter wil je dit doen binnen de app door gebruikersprofielen te implementeren en een chatfunctie in te bouwen. Je kunt het ook doen via Facebook groepen of forums op je website.

Zorg voor stimulansen in de app zodat gebruikers met andere gebruikers, zoals bonuspunten of items en beloningen binnen de app. Als de gebruikers van je app zich onderdeel van een gemeenschap voelen, zullen zij je app meer gebruiken.

Ook zullen ze het minder snel vergeten.

Houd Gedrag van Gebruikers Bij

Met een mobiele app kun je het gedrag van gebruikers redelijk eenvoudig bijhouden via analytics zoals Inapptics of AppAnalytics. Je kunt persoonlijke winkelvoorkeuren, locaties, betrokkenheid, favoriete tijdstippen, gewoontes en veel meer ontdekken.

Hoeveel je kunt bijhouden, hangt af van het type app dat je wilt bouwen en de toestemmingen die het vraagt. De rijkdom van data helpt je niet alleen met het informeren van jouw appontwikkeling, maar ook je algemene marketingstrategie.

Loyaliteitsbonussen

A well-developed mobile app that keeps users engaged is just what you need.

Het belonen van regelmatige klanten is nog steeds een winnende marketingstrategie. Niet alleen laat het ontvangers een goed gevoel hebben, ook vergroot het de kansen dat ze jouw merk zullen delen. Je kunt het eenvoudig implementeren in je app via push meldingen of in-app nieuws of berichten.

Loyaliteitsbonussen zijn meer dan de beloningen zelf. Ze gaan over het neerzetten van een sterke verbinding met gebruikers. Dat is waarom je ze memorabel wilt maken. Denk aan iets als creatievers dan simpele kortingen of special aanbiedingen.  

Zorg voor de Juiste Prijzen

Zal je app gratis zijn, freemium betaald, of paidmium? Freemium betekent dat de app gratis te downloaden is, maar dat gebruikers moeten betalen voor premium features of inschrijvingen. Als je vertrouwen in de waarde van je features hebt, kan dit een goed model zijn.

Paidmium apps vragen echter van gebruikers om te betalen voor het downloaden van de app en mogelijk ook voor andere content en features. Hoewel er uitzonderingen zijn, is de paidmium app niet de ideale keuze om je app in een betaald marketingkanaal te veranderen. Je wilt maximale blootstelling van je app hebben, en het gratis downloaden helpt hiermee.

Uiteindelijk moet je niet vergeten dat het bouwen van een mobiele app voor iOS of Google Play slechts de eerste stap is naar het gebruiken van de app als marketingkanaal. Je moet de app zelf ook op de markt brengen.

Gebruik een combinatie van content marketing, social media marketing, en advertenties om je app voor zoveel mogelijk ogen te krijgen. Vergeet de review websites en persrelease niet – beiden kunnen je meer aandacht opleveren.

Hulp nodig bij het veranderen van je app in een effectief marketingkanaal van je merk? Je kunt altijd rekenen op ons team van bekende app ontwikkelaars en marketeers. Neem contact met ons op om meer te weten te komen.

;

Reactie plaatsen
  • *Verplichte velden

By interactivated • on August 29, 2017

Contacteer ons
Snel contact met een van onze specialisten
Interactivated Ecommerce Netherlands
Herestraat 106,
9711 LM Groningen
Nederland
Postbus 5171
9700 GD Groningen
Nederland
+31(0)50 711 9940
KVK: 58348646
BTW: NL 852998521B01

* Vereiste velden