interactivated blog

magento & ecommerce

Hoe Je Het Beste Prijsmodel voor Jouw App Kiest

Je hebt de afgelopen maanden besteed aan het ontwerpen, bouwen, en perfectioneren van je app.

Nu komt het meest uitdagende deel van jouw taak: de release van de app naar populaire online stores en zorgen dat zoveel mogelijk mensen de app downloaden en gebruiken. Dit is waar het prijsmodel in het geding komt. Als dit deel je goed afgaat, zul je het recht verdiend hebben om de app een succes te noemen.

Wat is een Prijsmodel?

Allereerst, een prijsmodel is een manier om je pogingen te monetiseren en een vaste inkomstenstroom voor jezelf of je bedrijf te verzekeren. Zoals je zult leren in dit artikel zijn er diverse manieren om je app winstgevend te maken. Verder kan een goed prijsmodel je helpen met het boosten van de reputatie van je merk en een sterk en trouw klantenbestand te bouwen.

Er zijn vier verschillende prijsmodellen die momenteel worden gebruikt door verschillende makers van apps. Sommige apps zijn gratis, waar andere apps één van de drie overblijvende modellen hanteren: freemium, betaald, en paidmium. In dit artikel kijken we meer nauwlettend naar deze prijsmodellen en leggen we uit wat ze zijn en voor welke soorten bedrijven ze bedoeld zijn.

1.    Gratis Model

releasing the app to popular online stores and getting as many people as possible to download it and use it.

Het is lasting om dat te weerstaan wat gratis is, dus het mag geen verrassing zijn dat de mobiele apps met het gratis model ook de populairste zijn. als we kijken naar de twee populairste app stores, zien we dat ze ook in de meerderheid zijn. Ten tijde van schrijven is pakweg 87% van apps in de Google Play Store en 90% in iTunes gratis.

Zoals de naam van dit model duidelijk suggereert, zijn er hier geen directe betalingen. Gebruikers kunnen jouw app downloaden en de volledig functionele versie gebruiken met alle extra features, zonder bijkomende kosten. Wat betreft financiën betekent dit dat je geen geld verdient van het verkopen van je app of extra features. Maar dit betekent niet dat je app niets op kan leveren.

Als je app populair genoeg is – en je bent haar kansen zeker aan het vergroten door het gratis te maken – kun je advertenties binnen de app verkopen. Hoe populairder je app is, hoe meer geld je uit advertenties krijgt. Om je gebruikers niet te vervreemden, moet je een manier vinden om advertenties en banners in te voegen zonder te opdringend te zijn, en zonder de gebruikerservaring te verstoren. Idealiter moeten de vertoonde apps op een manier gerelateerd zijn aan de dienst(en) van jouw app.

Het gratis model is geweldig voor bedrijven zoals het bezorgen van voedsel, taxibedrijven, of online winkels die een makkelijkere manier voor klanten zoeken om hun diensten te gebruiken. Het is ook goed voor mobiele app ontwikkelaars die nieuw op de markt zijn en sterke mond-tot-mondreclame willen opbouwen. Er is een extra voordeel voor het gratis model; gebruikers zullen sneller beoordelingen en feedback leveren, wat je kunt gebruiken om je product verder te verbeteren en fouten uit je systeem te halen.

2.    Freemium Model

releasing the app to popular online stores and getting as many people as possible to download it and use it.

Freemium apps zijn gratis te downloaden, maar gratis gebruikers krijgen alleen toegang tot bepaalde algemene features. Als ze de volledige functionaliteit en alles er op en er aan willen, moeten zij eenmalig of regelmatig (doorgaans maandelijks) betalen.

De meeste experts in de markt vinden dit het beste model voor makers van apps – en met een reden. Met een freemium app heb je twee bronnen van inkomsten. Enerzijds heb je het geld van de inschrijvingen. Tegelijkertijd kun je advertentieruimtes verkopen en relevante advertenties tonen aan je niet-betalende gebruikers.

Het lastige van dit model is het vinden van de juiste balans tussen de gratis en betaalde features. Je zult een gratis versie bruikbaar genoeg moeten maken zodat mensen het in eerste instantie downloaden, maar je moet ook verzekeren dat de betaalde features leuk genoeg voor hen zijn om te upgraden naar een betaald model.

Ook zijn er verschillende manieren om dit model te benutten. Als je een gratis download van een mobiel spel aanbiedt, kun je het aantal te spelen rondes voor spelers reduceren. Sommige streaming diensten (muziek) zijn ook afhankelijk van het freemium model. Spotify is een uitstekend voorbeeld: gratis gebruikers kunnen geen muziek voor offline luisteren downloaden en kunnen afspeellijsten alleen shufflen, in plaats van een liedje kiezen om af te spelen.

3.    Betaalde en Paidmium Modellen

releasing the app to popular online stores and getting as many people as possible to download it and use it.

Er zijn twee belangrijke verschillen tussen deze modellen en de twee die we hierboven hebben aangekaart. Één: om ze te downloaden en uit te proberen, moeten gebruikers jouw vraagprijs betalen. Twee: je kan geen advertenties binnen de app tonen, wat betekent dat je jezelf beperkt tot slechts één inkomstenbron.

Met betaalde apps betalen gebruikers alleen de prijs wanneer ze het voor het eerst downloaden. Hiervoor krijgen zij een volledig functionele app terug, zonder extra gesloten features achter een betaalde muur. Paidmium apps, aan de andere kant, vergen extra in-app aankopen om bepaalde bonusfuncties te ontgrendelen.

Deze twee modellen worden het meest gebruikt door mobiele app ontwikkelaars. Sommigen vragen gebruikers om een extra bedrag te betalen om door te gaan naar het volgende level. Op vergelijkbare wijze gebruiken diverse leer-apps het paidmium model. De gebruikers krijgen in eerste instantie een aantal algemene vaardigheden om te leren. Als ze verder willen gaan, hebben ze de kans om een klein bedrag te betalen om een meer geavanceerde cursus te volgen.

Om een betaalde of paidmium app te laten slagen, moet het iets van waarde bieden aan haar gebruikers. Als andere gratis apps al vergelijkbare diensten aanbieden, moet je iets extra’s bieden. Een ander belangrijk ding is de prijs. Een symbolische prijs voor een download is goed om mee te beginnen. Als je product perfect ontwikkeld is, extreem gebruikersvriendelijk en zonder fouten, kun je meer vragen, zolang het redelijk is.

Voor Welk Model Moet Ik Gaan?

Jouw keuze voor een prijsmodel hangt onder andere af van hoe goed ontwikkeld jouw merk is, hoeveel geld je verwacht te verdienen, en hoe hoog de vraag is voor de diensten die je app levert.

Het zien van het prijspunt kan je app behoorlijk maken of kraken. Het is het beste om te beginnen met een gratis of freemium model. Zodra je sterke herkenbaarheid van je merk hebt ontwikkeld en een trouw klantenbestand hebt opgebouwd, kun je overwegen om naar één van de betaalde modellen over te schakelen.

Als je nog steeds onzeker bent over het juiste prijsmodel, voel je vrij om contact met ons op te nemen. Ons team van experts zal je helpen met het maken van de juiste keuze voor je app om in de markt te floreren.

;

Reactie plaatsen
  • *Verplichte velden

By interactivated • on August 24, 2017

Contacteer ons
Snel contact met een van onze specialisten
Interactivated Ecommerce Netherlands
Herestraat 106,
9711 LM Groningen
Nederland
Postbus 5171
9700 GD Groningen
Nederland
+31(0)50 711 9940
KVK: 58348646
BTW: NL 852998521B01

* Vereiste velden