interactivated blog

magento & ecommerce

Hoe te kiezen tussen Magento en Opencart

Je kunt met zekerheid zeggen dat de e-commerce markt enorm is en dat dat waarschijnlijk niet snel gaat veranderen. Welbeschouwd blijven de statistieken een gestage groei voorspellen voor de komende paar jaar met zoveel spelers, van kleine niche shops tot platformen met een waarde van miljarden dollars.

Deze competitie komt de consument ten goede. Door de e-commerce groei is het aantal verschillende platformen, dat je kunt gebruiken om jouw eigen bedrijf te starten, gestegen. Vandaag de dag zijn er tientallen, en het vinden van de juiste kan dan ook een uitdaging zijn.

Om je te helpen bij je zoektocht, hebben we besloten om twee van de meest gerenommeerde beschikbare platformen te vergelijken: Magento en OpenCart. We tonen de functionaliteiten, vergelijken deze, en geven een idee waarop je moet letten bij een e-commerce platform dat je gaat helpen je business te verankeren en te laten groeien.

Wat hebben ze gemeenschappelijk

Laten we beginnen met de overeenkomsten uit te leggen zodat je kunt zien wat de programma’s feitelijk doen. Zowel Magento als OpenCart zijn open-source CMS’s (Content Management Systemen) die je een bedrijfswebsite laten bouwen.

Ze zijn beide in hoge mate aan te passen, dus het maakt niet uit wat voor bedrijf je hebt,  je kunt deze platformen altijd gebruiken voor jouw webshop of andere type bedrijfswebsite. Ook bieden ze verschillende hulpmiddelen, zoals analyse programma’s, en manieren om de verkoop te verhogen.

Dus waarom zou je de ene kiezen ten koste van de ander? Hier zijn een aantal belangrijke argument die je in overweging moet nemen als je kiest tussen Magento en OpenCart:

  1. User interface

De UI is belangrijk bij elke software die je gebruikt, zeker die voor het groeien van je bedrijf. Als het op deze twee programma’s aankomt, is het een kwestie van persoonlijke voorkeur en doelen.

OpenCart heeft een strakke interface die makkelijk te begrijpen is. Dit betekent dat het niet lang duurt voordat je hem onder de knie hebt, zodat je tijd overhoudt voor andere bedrijfsgerelateerde zaken. Dit is één van de grootste voordelen van OpenCart, aangezien zelfs beginners zich het makkelijk eigen maken.

Magento daarentegen is wat complexer. Als je geen CMS ervaring hebt, duurt het wellicht even voordat je de UI begrijpt, laat staan dat je deze helemaal doorgrondt. Er is echter een goede reden voor deze complexiteit.

Magento biedt veel meer mogelijkheden dan OpenCart, waar we later verder op in gaan. Ook speelt Magento sneller in op nieuwe gedragspatronen van consumenten.

Hierdoor moet je je meer eigen maken bij Magento waardoor het wellicht aan het begin wat moeilijker is, maar dat betaalt zich zonder twijfel uit aan het eind. Aangezien je toch aanzienlijk wat tijd zult spenderen op welk platform dan ook, is de tijd die je besteedt aan het onder de knie krijgen van Magento waarschijnlijk een slimme investering.

  1. Mogelijkheden

Hier verslaat Magento de concurrentie. Er zijn weinig platformen, als die er al zijn, die dezelfde aanpassingsmogelijkheden bieden als Magento. Je kunt jouw site ontwerpen zoals jij wilt, zodat je al je ideeën kunt realiseren. Niet gek toch?

Magento heeft ook een ruim aanbod marketing- en promotie functies, zoals up-sells, cross-sells, flexibele kortingsbonnen en nog veel meer. Je kunt klanten in groepen onderverdelen, productgroepen creëren en andere dingen ondernemen om de verkopen te laten stijgen.

Dit betekent niet dat OpenCart weinig te bieden heeft. Het mist alleen een paar van de topfuncties van Magento. In ieder geval biedt OpenCart nog steeds een behoorlijk aantal aanpassingsmogelijkheden en een goed gebruikersbeheersysteem.

Net zoals bij Magento, levert OpenCart inzicht in belangrijke data en statistieken, zodat je jouw strategie kunt aanpassen aan de resultaten. Ook kun je meerdere winkels beheren met één en dezelfde interface, wat de eerder beschreven eenvoud onderschrijft.

  1. SEO

Search Engine Optimalisatie is één van de belangrijkste aspecten voor een succesvol e-commerce bedrijf. Beide platformen bieden uitstekende SEO opties, met een aantal goede en slechte kanten.

Magento is volledig search engine vriendelijk, zodat je alle SEO-gerelateerde zaken kunt aanpassen. Het ondersteunt metadata voor al je producten en pagina’s, net zoals Google Site Maps, volledig maatwerk URL’s, en vele andere belangrijke SEO kenmerken. Zonder twijfel erg capabel maar ook erg kostbaar.

Aan de andere kant is het gebruik van OpenCart gratis, maar biedt het bij lange na niet zoveel opties als Magento. De voordelen zijn dat het makkelijker in gebruik is, en dat de uitbreidingen goedkoop zijn. Het nadeel is dat veel SEO functies niet zonder uitbreiding beschikbaar zijn. Ook ondersteunt het geen individuele URL’s.

  1. Community

Magento heeft één van de grootste communities. Als je advies nodig hebt kun je direct met ontwikkelaars praten, wat zeker de beste manier is om mogelijke problemen op te lossen. Afgezien hiervan kun je door forums en/of verschillende tutorial heen browsen om zo een passende oplossing voor je probleem te vinden.

Aangezien OpenCart nieuwer is dan Magento, is de community niet zo groot. Desondanks zitten er nog steeds honderden mensen achter OpenCart, mocht u ondersteuning nodig hebben. Ook zijn er ruim voldoende bronnen beschikbaar waardoor het niet moeilijk moet zijn om voor het makkelijk te gebruiken programma hulp te vinden, en wellicht kun je het zelf gewoon oplossen.

Dus, welke geniet de voorkeur?

Hoewel beide platformen een uitstekende optie kunnen zijn, is Magento beter toegerust dan OpenCart. Aan de andere kant is het moeilijker te gebruiken en zijn de kosten hoger. Het hangt er dus helemaal vanaf of je het simpel wilt houden of dat je de volledige controle wilt hebben over elk aspect van jouw e-commerce-bedrijf.

OpenCart is geweldig voor freelancers, vanwege de lage kosten en het gebruiksgemak. Geschikt voor een kleine of middelgrote onderneming. Aan de andere kant, als je serieuze plannen hebt met je bedrijf en je wilt blijven doorgroeien, zou Magento de betere langetermijnoplossing moeten zijn.

By interactivated • on June 14, 2018

Contacteer ons
Snel contact met een van onze specialisten
THE NETHERLANDS (HQ)
Herestraat 106, 9711LM,
Groningen (Netherlands)
+31 (0)50 711 9940
VAT: NL 852998521B01
Chamber of Commerce: 58348646
Eastern Europe
SPAIN
Calle Jabea 18, 29631,
Benalmádena Costa (Malaga)

* Vereiste velden