interactivated blog

magento & ecommerce

Hoe u voorraad beheer kosten kunt drukken in eCommerce

In de online retail wereld, lijken de kosten voor het beheren van voorraad in het niet te vallen bij alle andere kosten. Hierdoor wordt er vaak minder focus op besparingen gelegd. Deze kosten kunnen echter behoorlijk uit de hand lopen wanneer uw business groter wordt.

Gelukkig zijn er slimme en praktische manieren om de kosten voor voorraad te verminderen. Ze zijn redelijk éénvoudig te implementeren en maken op de lange termijn een groot verschil.

Voorraad verminderen
Natuurlijk klinkt voorraad vermindering erg voor-de-hand liggend, maar om de één of andere reden hebben retailers de neiging om onnodige voorraad te houden. Het beheren en houden van deze voorraad kost geld en tijd. Matigen is dan ook geen overbodige luxe. Voorraad optimalisatie vereist een zorgvuldige overweging, goed doordachte planning en precieze calculatie. Het draait allemaal om het aannemen van pre-orders en verzenddata weergeven.

Hoe gaat dit in z’n werk? Simpel gezegd kom u pas in een middelgrote -of grote productie van artikelen wanneer u weet of er voldoende interesse is voor het product. Hoe pijlt u of er interesse is? Plaats een product op de shop, adverteer het en plaats het op de shop als pre-order. Wanneer er voldoende interesse is kunt u het product alsnog maken en en zal de investering zichzelf terugbetalen. Wanneer er niet voldoende interesse is, kunt u de klanten mailen dat het product uitverkocht is. Wanneer u dit niet doet en op goed geluk producten inkoopt, is de kans groot dat er een financieel verlies zal komen.

Bestel direct vanaf de fabrikant
Koop je in via een tussenhandelaar, dan kunt u er zeker van zijn dat u niet de laagste prijs betaalt. De retailer moet er natuurlijk ook op verdienen. Probeer daarom uit te zoeken van welke fabrikant de producten komen en vraag deze of u direct in kunt kopen. De fabrikant zal u meer dan welkom heten als klant en een bijkomend voordeel is, dat u directe communicatiekanalen heeft en samenwerkingsmogelijkheden.

Het meest belangrijke in zakendoen is het leggen van sterke relaties met andere zaken, zeker wanneer het leveranciers betreffen. Zelfs wanneer u een leverancier wilt contracteren die te duur lijkt. Verdraag de hoge prijzen in het begin, blijf een tijdje bij ze en creëer een sterke relatie. U zult zien dat de prijzen naar beneden zullen gaan voor u, want het enige dat ze willen waarborgen is u als klant. Bestel ook nooit bij één leverancier. De kunst is om meerdere leveranciers te hebben en ze qua prijs tegen elkaar uit te spelen.

Ga voor gratis verzending
Gratis verzending is één van de belangrijkste dingen om te zoeken wanneer u een leverancier zoekt. Wanneer uw zoektocht niet geslaagd is, probeer dan een de fabrikant direct te benaderen. Hou wel in gedachten dat gratis verzending vooral af zal hangen van hoe groot uw gewenste bestelling is.

Ga zorgvuldig om met uw magazijn
Iedereen zoekt bij de huisvesting van voorraad zoveel mogelijk speelruimte. Zowel functioneel als esthetisch. Speelruimte kost echter wel geld. En wanneer u minder ruimte nodig heeft, kost de rest onnodig veel geld. Verhuizen met de voorraad is ook een dure optie. Ruim in plaats daarvan het magazijn op en verpak alle artikelen zo ergonomisch mogelijk, zodat u de rest van het magazijn kunt verhuren.
Wanneer u na een tijd toch meer ruimte nodig heeft, verhoogt u de huur en zal de huurder uw pand vast verlaten.

Vergroot uw QC
Wanneer u uw quality control vergroot, wordt de kans dat klanten artikelen terugsturen kleiner. Dat scheelt afhandelingskosten en het stallen van teruggestuurde producten. Probeer dus een zo groot mogelijke kwaliteit te waarborgen.

Verleng de terugstuur periode
Dit lijkt in eerste instantie tegengesteld aan besparen. U denkt waarschijnlijk dat meer klanten een product terug zullen sturen wanneer ze daar langer de tijd voor krijgen. Dit is echter niet zo. Onderzoek wijst uit dat wanneer klanten een product langer in gebruik hebben, de hechting aan het artikel groeit. Zo zijn we als mens nu eenmaal. We geven producten meer betekenis wanneer we ze langer bij ons houden.

Wordt creatief
Wilt u besparen op voorraadkosten, dan is dit een mooie basis en redelijk simpel uitvoerbare lijst om mee te starten. Dat gezegd is ondernemen een kwestie van creatief zijn. Wanneer u deze lijst als inspiratiebron gebruikt, komen er vast nog meer ideeën boven om te besparen op de voorraad. Het is steeds een kwestie van optimaliseren, leren en doorontwikkelen.

By interactivated • on March 5, 2020

Contacteer ons
Snel contact met een van onze specialisten
THE NETHERLANDS (HQ)
Herestraat 106, 9711LM,
Groningen (Netherlands)
+31 (0)50 711 9940
VAT: NL 852998521B01
Chamber of Commerce: 58348646
UKRAINE
Kostomarivs'ka 13
61002, Kharkiv
SPAIN
Calle Jabea 18, 29631,
Benalmádena Costa (Malaga)

* Vereiste velden