interactivated blog

magento & ecommerce

Hoe Verbeter je een Productweergave in een Magento Webshop

Producten zijn het hart en de ziel van een Magento webshop. Natuurlijk wil je dat jouw e-Commerce website een degelijk ontwerp heeft en een afspiegeling is van de identiteit van jouw bedrijf. Maar uiteindelijk komt alles neer op hoe je jouw producten presenteert. Dat is de hoofdreden waarom mensen jouw website bezoeken en je doel zou moeten zijn om zoveel mogelijk bezoekers in kopers om te zetten (conversiepercentage).

Om dat te bereiken moeten de productpresentaties een schot in de roos zijn. Het zou onmiddellijk de aandacht van mogelijke klanten moeten trekken en ze interesseren in wat je ze kan bieden. Maar wat is de beste manier om dit te bereiken? Vandaag geven we je inzicht n de verschillende delen van jouw website waar je aan kunt werken om het conversiepercentage te verhogen.

1.    Producttitel

De producttitel moet kort, helder en beknopt zijn, niet alleen om het oog van de klant erop te laten vallen maar ook vanwege SEO-problemen. Als de titel meer dan 65 karakters heeft, zal het niet in zijn geheel getoond worden in de Google zoekresultaten, waardoor de kans verkleind wordt dat iemand erop klikt.

Verzeker je er ook van dat alle trefwoorden die het product omschrijven in de titel voorkomen. Onthoud dat de titel niet alleen verschijnt in de productpagina URL, maar ook op verschillende andere plaatsen zoals product categorie pagina’s of functionaliteiten zoals “recentlyviewed”, als je deze hebt op jouw website.

Soms is het beter om de merknaam niet in de titel te zetten, behalve als het een bekende merknaam is en je er zeker van bent dat het extra klanten aantrekt. Zorg er ook voor dat alle producttitels anders zijn en dat elke titel op unieke wijze het product beschrijft waaraan het gekoppeld is.

2.    Productafbeelding

We zijn allemaal erg gevoelig voor visuele indrukken, dus productafbeeldingen zijn misschien wel de belangrijkste factor om te bepalen of iemand een product koopt of niet. Wanneer iemand iets wil kopen, willen ze het zien, aanraken en, indien mogelijk, proberen.

Aangezien de laatste twee niet gerealiseerd kunnen worden in een webshop, moet je op zijn minst zorgen dat de kopers heel goed kunnen zien wat ze kopen. Toon afbeeldingen van hoge kwaliteit die het product in detail weergeven. Lage resolutie of wazige afbeeldingen zijn de grootste afknapper voor kopers.

Je wilt waarschijnlijk niet dat je hele pagina wordt ingenomen door een megagrote afbeelding, dus je kunt kleine thumbnails gebruiken samen met een module die het mogelijk maakt om in te zoomen. Ook moet je je, indien mogelijk, niet beperken tot het tonen van algemene afbeeldingen van het product. Probeer het, in plaats daarvan, in actie te vangen. Als het bijvoorbeeld een kledingstuk is: laat iemand het dragen. Dit geeft de kopers een idee hoe het product er echt uit zal zien.

Products are the heart and soul of any Magento web store.

3.    Productomschrijving

Gebruik voor de korte productomschrijving 2 of 3 heldere en pakkende zinnen. Soms is dit in eerste instantie de enige zichtbare productomschrijving, terwijl de gedetailleerde omschrijving nog onzichtbaar is. Het moet dus snel de aandacht van de bezoeker trekken.

Beschrijf een paar reden waarom ze het product zouden moeten kopen. Het is ook aan te bevelen om een paar belangrijke vragen te beantwoorden, zoals: waar kan de koper het product voor gebruiken en waar onderscheidt het product zich mee van anderen.

Voor de uitgebreide omschrijving moet je vermijden dat je ergens anders vandaan algemene omschrijvingen en lijsten kopieert. De klant moet het gevoel hebben alsof hij informatie krijgt van een fysieke winkelmedewerker. Dus geeft er een persoonlijke draai aan, in plaats van het opdreunen van een specificatielijst. Maar overdrijf niet – het moet niet klinken alsof je reclame maakt voor het product.

4.    Klantenreviews

Klantenreviews verhogen het kopersvertrouwen in het product. Mensen voelen zich gerustgesteld en vertrouwen reviews van medekopers, wees dus niet bang om deze informatie te tonen. Er zijn verschillende modules die je hierbij kunnen helpen. Bijvoorbeeld de Kiyoh reviews module, geïntegreerd met Kiyoh, het meest gebruikte productreview netwerk van Nederland.

5.    Totaal ontwerp

Jouw belangrijkste focus zou op eenvoud moeten liggen. Een productpagina moet de hier genoemde essentiële informatie bevatten en niet veel meer. Iedere extra knop of link maakt de pagina te vol en verwarrend waardoor de koper afgeleid wordt van wat het hoofddoel zou moeten zijn: “Voeg toe aan het winkelmandje”.

Daarover gesproken, deze knop moet er echt uitspringen en helder en consistent doorgevoerd zijnover alle productpagina’s heen, net zoals de “Ga door naar afrekenen” knop. Geef het een strak ontwerp met een in het oog springende kleur zoals groen of rood en plaats het rechts naast of onder de productafbeelding.

Benadruk ook de prijs, met een mogelijk groter, dikgedrukt lettertype met een andere kleur en plaats het naast de “Voeg toe aan het winkelmandje” knop. En als we het toch over de prijs hebben, zijn verzendkosten ook een belangrijke factor.

Op verzendkosten moet niet dezelfde nadruk liggen als de prijs, maar het moet nog steeds duidelijk weergegeven worden, zodat je zeker weet dat de klanten weten waar ze op kunnen rekenen. Het is nog beter om helemaal geen verzendkosten toe te voegen, of, als dat niet mogelijk is, dit alleen weg te laten bij aankopen boven een bepaald bedrag.

Voor configureerbare producten is het belangrijk dat je, met een mooi ontwerp, alle mogelijkheden voor vorm en grootte toont. Je kan kijken naar een aantal tips over hoe je dat het beste kunt doen, of een uitbreidingsmodule gebruiken die deze instellingen automatisch voor je optimaliseert.

Products are the heart and soul of any Magento web store.

6.    Mobile Design

Alles wat we gezegd hebben over een eenvoudig en helder ontwerp geldt nog meer voor mobiele websites. Aangezien de schermen van smartphones klein zijn, kun je er niet veel dingen tegelijk op tonen, dus je moet je beperken tot het hoogstnoodzakelijke.

Probeer je producten zo goed mogelijk in categorieën onder te verdelen. Ook kun je, i.p.v. het tonen van je hele productenlijst, je beperken tot de producten met een hoog conversiepercentage, zoals “Best Verkocht” of “Gerelateerde Producten”.

Gebruik een rustige achtergrond en prop de mobiele pagina’s niet vol met te veel informatie. Ook moet je, waar mogelijk, gebruik maken van swipe-functionaliteit voor makkelijkere navigatie en zoomeigenschappen voor productafbeeldingen, net zoals bij de desktopversies.

Hopelijk geeft dit je wat meer inzicht en inspiratie om een aantal positieve veranderingen aan te kunnen brengen in je webshop. Volg de tips, maar gebruik ook je eigen creativiteit en verbeeldingskracht en je zult zien dat de conversiepercentages zeker zullen stijgen.

By interactivated • on December 10, 2017

Contacteer ons
Snel contact met een van onze specialisten
THE NETHERLANDS (HQ)
Herestraat 106, 9711LM,
Groningen (Netherlands)
+31 (0)50 711 9940
VAT: NL 852998521B01
Chamber of Commerce: 58348646
UKRAINE
Kostomarivs'ka 13
61002, Kharkiv
SPAIN
Calle Jabea 18, 29631,
Benalmádena Costa (Malaga)

* Vereiste velden