interactivated blog

magento & ecommerce

Is Magento 2 mobielvriendelijk?

Het runnen van een online shop vereist tegenwoordig meer aandacht voor de mobiele gebruiker. Waarom? Omdat er simpelweg meer mensen dan ooit zijn die het liefst hun telefoon of tablet gebruiken om online bestellingen te plaatsen. Dit is ook de reden waarom Google zijn mobile-first index heeft geïntroduceerd die de mobiele websites beter rankt.

Het optimaliseren van een webwinkel voor mobiel gebruik is niet zo moeilijk als je misschien zou denken. Het Magento 2 e-commerce platform is hier zeer geschikt voor. Het biedt zeer veel hulpmiddelen voor mobiele optimalisatie terwijl het u nog steeds alles biedt wat u nodig heeft om een, op een desktop georiënteerde, website te maken, mocht u die nodig hebben.

Dit artikel beschrijft de verbeteringen ten opzichte van Magento 1 en legt de nadruk op de eigenschappen die ervoor zorgen dat Magento 2 mobielvriendelijk is terwijl het niet een mobiel-specifiek platform is. Hierdoor heeft u een beter idee welke functionaliteiten belangrijk zijn voor uw webshop om bestaande klanten te houden en nieuwe aan te trekken.

Een API geschikt voor mobiel

De nieuwe interne API van Magento 2 is beter voor zowel het ontwikkelen van mobiele apps als het beheren ervan. Als ontwikkelaar kun je hoofdmodules afzonderlijk beschikbaar stellen zodat ze zichtbaar worden. Je kunt ze zelfs aanbieden via REST of SOAP, aangezien Magento 2 WebAPI ondersteunt.

Naast het verbeterde design en de responsiveness van de UI, is het genereren van bestanden ook verbeterd. De WSDL files in Magento 2 bijvoorbeeld, zijn er alleen nog maar voor de basis services. De dagen van het zonder meer converteren van grote hoeveelheden WSDL bestanden met een ontelbaar aantal methodes zijn al lang voorbij.

Magento 2 is niet alleen mobielvriendelijk als het gaat om het hebben van een goed geoptimaliseerde mobiele API, maar is ook beter uitgerust om JAVA ontwikkelaars van verschillende niveaus te ondersteunen.

Verbeterd ontwerp

Een succesvolle webshop vraagt om een fantastische UI. Dit ontbreekt vaak bij mobiele websites doordat veel functionaliteiten het veld hebben moeten ruimen ten behoeve van het gebruikersgemak. Hoewel je wilt dat gebruikers snel uit de voeten kunnen op een klein scherm, is het geen goed idee om dit ten koste te laten gaan van browserfunctionaliteit en productinformatie.

Magento 2 is meer een mobile-first georiënteerd platform. Het focust nog steeds op het slechts tonen van noodzakelijke functionaliteiten, maar het helpt je beter met het uitzoeken welke dat dan zijn. Op deze manier voelen smartphone gebruikers zich niet verkeerd geïnformeerd en hebben ze ook geen probleem met het vinden van de producten die ze zoeken.

Met Magento 2 kun je ook een meer consistente UI creëren tussen de initiële website en de mobiele versie. Het verschil tussen de fysieke en software mogelijkheden van een device kunnen beter onderscheiden worden in Magento 2. Hierdoor past jouw mobiele site zich beter aan de verschillende gebruikersapparaten aan.

Een ander noemenswaardig punt is het feit dat veel mobiele sites responsiveness problemen hadden ondanks het feit dat ze een uitgeklede versie van de originele website waren. Magento 2 heeft veel meer responsive themes en heeft er nog veel meer in ontwikkeling.

Caching is ook zeer sterk verbeterd in Magento 2. De geavanceerde caching die voorheen alleen beschikbaar was voor Enterprise Edition gebruikers, is nu beschikbaar voor alle Magento 2 gebruikers. Dit heeft een dramatisch positieve impact op de gebruikerservaring. De webshop is niet langer overgeleverd aan de kwaliteit van de gebruikersverbinding.

Het implementeren van Magento 2 responsive themes is ook wat makkelijker als je enigszins bekend bent met het platform. In ieder geval vanuit het oogpunt van aanpasbaarheid. Magento 2 is erg mobielvriendelijk. Met meer en meer gebruikers die een tablet of smartphone gebruiken, is Magento 2 zeker de toekomst in e-commerce, vergeleken met Magento 1.

Universal analytics optimalisatie

Een andere reden waarom Magento 2 mobielvriendelijk is, is de interactie die het biedt met Google Universal Analytics. Hiermee kan een nieuwe trackingcode worden gebruikt voor het verzamelen van data en het monitoren ervan. Dit werkt voor zowel online als offline apparaten.

Met Google Universal Analytics kun je je parameters voor tracking aanpassen in Magento 2. Het enige dat je hoeft te doen, is je aanmelden bij de tool en daarna de configuratie aanpassen in het Magento admin panel. Momenteel is dit één van de gemakkelijkste manieren om gebruikersgedrag op mobiele apparaten bij te houden. Dit is essentieel als je je website echt wilt verbeteren bij iedere update.

Betaalopties en -diensten

Je kunt geen webshop hebben zonder op zijn minst een paar betalingsopties. Eén van de meest populaire online betaalopties is nog steeds PayPal. Magento 2 heeft volledige support voor de PayPal standaard, wat betekent dat de klanten op de check-out pagina een makkelijk alternatief voor een credit card hebben.

Er is zelfs een nog interessantere functionaliteit voor shops buiten de VS. Het heet: “PayPal Website Payments standard” en dit introduceert de swipe optie op mobiele apparaten. Het betekent dat klanten hun creditcard kunnen “swipen”. Op dit moment worden alleen Visa, Discover, American Express en MasterCard geaccepteerd.

De responsiveness van de check-out procedure is ook verbeterd t.o.v. Magento 1. Afhankelijk van hoeveel informatie wordt verschaft, kunnen zaken zoals leeftijd, locatie, geslacht en meer in overweging genomen worden bij het maken van aanbiedingen en promoties in Magento 2.

Conclusie

Magento 2 is geen mobiel specifiek e-commerce platform. Het heeft echter veel nieuwe functionaliteiten die de ontwikkeling van mobiele apps verbeteren. De “themes” starten met een optimalisatie voor kleine schermen en mobiel specifieke functionaliteiten kunnen makkelijker geïmplementeerd worden dan bij vorige Magento versies.

De nieuwe interne API en de focus op website responsiveness ondersteunen een betere algehele UI voor zowel mobiele als desktop gebruikers. Dit alles in acht nemend, is Magento 2 zeker mobielvriendelijk en zou het je moeten helpen meer klanten aan te trekken en meer relevante feedback te krijgen voor verdere verbeteringen.

By interactivated • on April 16, 2018

Contacteer ons
Snel contact met een van onze specialisten
THE NETHERLANDS (HQ)
Herestraat 106, 9711LM,
Groningen (Netherlands)
+31 (0)50 711 9940
VAT: NL 852998521B01
Chamber of Commerce: 58348646
UKRAINE
Kostomarivs'ka 13
61002, Kharkiv
SPAIN
Calle Jabea 18, 29631,
Benalmádena Costa (Malaga)

* Vereiste velden