
In een verklaring die maandag is gepubliceerd hebben we vernomen dat Adobe zich in de afsluitende fase bevond van het voltooien van de 1,68 miljard USD overname van Magento. Dit is de op twee na grootste aankoop van Adobe en kan beschouwd worden als een poging om zijn activiteiten te verbreden en de concurrentie voor te blijven.
De aankoop van Magento zou de e-commerce deal van het jaar kunnen zijn. Het bracht de de aandelenmarkt in beroering en veroorzaakte een schommeling in de aandelenkoers van Shopify, de grootste concurrent van Magento. Toen het nieuws bekend werd kelderde de koers met meer dan 5% en verwacht werd dat ze de andere dag nog 1,8% zouden dalen.
Waarom is Magento zo belangrijk?
Magento is een bedrijf aan de Amerikaanse westkust dat zich specialiseert in e-commerce software. Hun dienstverlening gaat verder dat het ontwerp en beheer van online shops. Magento handelt ook betalingen af en helpt zijn klanten met het verzenden en retourneren van goederen.
In 2017 werd het Magento e-commerce platform erkend als marktleider. De geboden winkelervaring vertegenwoordigt de brug tussen digitale en fysieke winkels. Alles netjes verpakt in een cloud-oplossing. Magento integreert meerdere retail kanalen en heeft een netwerk van meer dan 1150 partners.
De handelswaarde van de producten die via online shops, gebouwd op het Magento platform, aangeboden worden, wordt geschat op meer dan 155 miljard USD. Grote klanten van Magento zijn bijvoorbeeld Rosetta Stone Inc. en Canon Inc. om er maar een paar te noemen. Na de verkoop in 2015 werd het bedrijf gefinancierd door Premira Holdings LLC, één van de leidende private investeerders in de sector.
Wat bereikt Adobe hiermee?
Deze veelbelovende e-commerce deal zou Adobe in staat moeten stellen om een beter geïntegreerd online systeem te creëren. Al bijna 10 jaar doet Adobe aankopen buiten de creatieve software industrie. Vergelijkbaar was de aankoop van Omniture, in 2009, een bedrijf voor online marketing en analyse.
Je kunt je echter afvragen wat de achterliggende reden is voor deze aankoopwoede. Naast de voor de hand liggende afkerende beweging, weg van de digitale media software, waar ze zo goed in waren, kunnen deze business deals een online oorlog uitlokken om een stuk van de op de cloud gebaseerde retail business. Andere spelers op dit gebied zijn o.a. SAP, SE, Salesforce en Oracle.
Adobe heeft al de op de cloud gebaseerde software “Experienced Cloud”. En met de Magento integratie zou het bedrijf een allesomvattende oplossing moeten kunnen bieden aan zijn klanten. Alhoewel de marges in dit segment kleiner zijn dan die van de creatieve software, mogen we ervan uitgaan dat deze in de toekomst sneller zullen groeien.
Bovendien kan deze deal duiden op een sterkere samenwerking met Microsoft. Microsoft heeft op dit moment geen e-commerce service op hun platform en beide bedrijven hebben een gemeenschappelijke vijand, genaamd Salesforce. Het valt nog te bezien of deze acquisitie een succes wordt. Adobe en Magento richten zich nl. op verschillende klantgroepen.
Laatste beschouwing
Of dit nu de e-commerce deal van het jaar is, valt nog te bezien. Maar hoe dan ook, is het interessant om te zien of dit, op welke manier dan ook, onze toekomstige online winkelervaring verandert.