interactivated blog

magento & ecommerce

Uw Magento checkout optimaliseren voor mobiele gebruikers

Ooit een bestelling gedaan met uw smartphone? Waarschijnlijk wel, maar zo niet, dan kunnen we u garanderen dat dit wel de toekomst van eCommerce is.

Waarschijnlijk werkt uw checkout op desktops perfect. Dat wil echter niet zeggen dat bezoekers op een mobiel apparaat, zoals een smartphone of tablet, ook probleemloos door het bestelproces worden geleid. Een zogenaamd “responsive” design is nodig om uw webshop ook op mobiel goed weer te geven. Hieronder vind u manieren om uw checkout te optimaliseren voor mobiele apparaten.

Waarom de focus op de checkout pagina?
Veel business owners geloven dat eCommerce draait om een geweldig product en dit op de juiste wijze adverteren. Vanuit de traditionele marketing klopt dit en natuurlijk blijft dit de basis. Echter is één van de belangrijkste kenmerken van de consument tegenwoordig een gebrek aan tijd en een voorkeur voor gemak.
De tijd dat een klant koste wat kost het bestelproces doorloopt om uw product te bestellen is voorbij. De consument is gewend geraakt aan een vloeiend bestelproces en zal blijk geven van dank door in de vorm van een terugkerende klant. Want klanten zijn in dat opzicht nog steeds loyaal.

Is uw bestelproces op mobiel echter niet intuïtief, traag, niet goed weergegeven, of verwarrend? Grote kans dat de klant dan naar de concurrent gaat voor de bestelling.

Installeer een One-page checkout
De one page checkout heeft als grote voordeel dat de ongeduldige, mobiele klant direct duidelijkheid heeft over wat er moet gebeuren om de aankoop een feit te maken en hoeveel tijd dit in beslag neemt.

Op een desktop is een one-page checkout gemakkelijk weer te geven. Echter vergt de mobiele weergave vaak wel wat extra design acties vanwege de geringe ruimte voor weergave op mobiel.

Hou het kort
Alleen de installatie van een one-page checkout is echter nog niet voldoende voor een optimale customer journey. De informatie op één pagina zetten, wil nog niet zeggen dat het dan overzichtelijk is. Display daarom alle informatie zo kort en bondig mogelijk en schrap de elementen die niet noodzakelijk zijn voor de aankoop van het product. Hou in gedachte dat elke stap die de klant moet zetten een mogelijke drempel vormt om de bestelling af te maken. Hoe minder drempels de consument ervaart, des te groter is de kans dat deze niet afhaakt.

Voeg meer velden toe
Dit lijkt tegenstrijdig aan de voorgaande alinea. Echter is relevante content, daar waar de klant meerwaarde ervaart, altijd welkom. Zo staat niemand te springen om een e-mail adres voor de tweede keer in te vullen. Echter, een extra veld waar hij/zij een voorkeursdatum en tijd voor de bezorging op kan geven, wordt wel gewaardeerd.
Bekijk de checkout daarom altijd vanuit het perspectief van de klant en niet vanuit het perspectief van de verkoper. Als verkoper wil je zoveel mogelijk verkopen én informatie verzamelen over de klant. Probeer deze twee doelen niet op één checkout te behalen. Verkoop is het eerste doel. Haal dus alle velden die daar niet mee te maken hebben weg. Bouw daarna een relatie op met de klant en verzamel gaandeweg, op andere momenten, informatie over de klant. Een tevreden, terugkerende klant, is bereidwillig om iets terug te geven.

Activeer de Guest checkout
Een voorbeeld van het bovenstaande is het mogelijk maken om als gast uit te checken. Een potentieel nieuwe klant die nog niets met uw winkel heeft, wil vaak gewoon zo snel en gemakkelijk mogelijk bestellen. Deze heeft geen zin en tijd om allerlei velden in te vullen die u de gelegenheid bieden om klantinformatie in te winnen. Geef de klant de mogelijkheid om enigszins incognito het bestelproces te voltooien.

U heeft echter nog steeds voldoende informatie om nog eens contact met deze klant op te nemen, want een telefoonnummer en/of e-mail adres wordt altijd ingevuld.

Er is niets vervelender voor een klant om middenin het bestelproces naar hun mailbox te moeten navigeren, om een inschrijving te bevestigen, zodat de checkout afgerond kan worden.

Is uw checkout pagina al mobiel vriendelijk?
Nu u weet dat mobiel de toekomst heeft en de klant steeds ongeduldiger wordt én al een bepaalde standaard gewend is op het gebied van online shoppen, kijkt u wellicht met een andere blik naar uw checkout. Wacht niet te lang met het optimaliseren van uw mobiele checkout.

By interactivated • on March 5, 2020

Contacteer ons
Snel contact met een van onze specialisten
THE NETHERLANDS (HQ)
Herestraat 106, 9711LM,
Groningen (Netherlands)
+31 (0)50 711 9940
VAT: NL 852998521B01
Chamber of Commerce: 58348646
UKRAINE
Kostomarivs'ka 13
61002, Kharkiv
SPAIN
Calle Jabea 18, 29631,
Benalmádena Costa (Malaga)

* Vereiste velden