interactivated blog

magento & ecommerce

Van bezoekers klanten maken door je Magento webshop te optimaliseren

De wijze waarop je jouw gebruikersinterface ontwerpt en gebruikt, kan je Magento-webshop maken of breken. Voor het runnen van een succesvolle webshop zul je ervoor moeten zorgen dat elke bezoeker een prettige browse-ervaring heeft en dat ze over alle gewenste informatie kunnen beschikken.

De balans tussen het plaatsen van producten en klantenondersteuning is niet het makkelijkste wat er is, maar is lonend wanneer dit op de correcte manier wordt gedaan. In sommige gevallen is het zo makkelijk als met de perfecte pakkende titel te beginnen die kijkers trekt en waarvan zoekmachines niet in de war raken. Wanneer dit eenmaal is gedaan, zal er uiteraard nog veel meer moeten worden geoptimaliseerd en daarom volgen hier een aantal specifiekere tips om van bezoekers blije klanten te maken.

De presentatie van producten

Als je iets vanuit een webshop verkoopt, dan kunnen je potentiële klanten dat niet aanraken of proberen. Mensen zijn geprogrammeerd om dingen te proberen en om fouten te vinden, waardoor ze gewoonlijk zo veel mogelijk informatie willen hebben als ze iets nieuws willen gaan kopen.

Omdat je potentiële klanten slechts een afbeelding kunt laten zien van wat je verkoopt, zul je ervoor moeten zorgen dat die afbeelding het hele verhaal vertelt. En dat begint allemaal met de afbeeldingen waarvoor je kiest en hoe je deze op je site presenteert.

Ongeacht wat je verkoopt, je zult altijd in zoveel mogelijk details moeten voorzien. Dit betekent dat afbeeldingen met een hoge resolutie voor elke productpagina een must zijn. Daarnaast moet je proberen om ervoor te zorgen dat klanten het product vanuit meerdere hoeken kunnen bekijken en hen laten in- en uitzoomen op elke functie waarvoor ze eventueel interesse zouden kunnen hebben.

Ook kan het geen kwaad als je je product in actie kunt laten zien. Wanneer je online kleding verkoopt, gebruik hiervoor dan modellen. Als je koelkasten of grote elektronische apparaten verkoopt, maak daar dan foto's van die je steeds vanuit een andere invalshoek neemt.

Op deze manier kunnen de bezoekers van je site een indruk krijgen van de werking van het product en kunnen ze ook de afmetingen en potentiële pasvorm veel beter beoordelen. Als je van je bezoekers klanten wilt maken, dan zul je ze voldoende informatie moeten geven waarmee ze tevreden zijn en niet de neiging hebben om naar een fysieke winkel te gaan.

Geef de beoordelingen die je krijgt weer

Het lukt niemand in de online wereld om altijd alles perfect te doen. Ongeacht wat je verkoopt, de kans is altijd aanwezig dat iemand op een bepaald moment een klacht heeft en daarbij is het niet van belang of ze wel of geen gelijk hebben. Je zult sowieso moeten aannemen dat klanten altijd gelijk hebben en ze hun klachten kenbaar laten maken.

Door anderen de mogelijkheid te bieden om door de geschiedenis van recensies over jouw bedrijf, diensten en producten te bladeren, verhoog je de kans dat je hun vertrouwen zult winnen. Je wilt duidelijk laten zien op welke manier jij zaken doet. Alleen zo optimaliseer je je Magento-webshop voor het aantrekken van nieuwe kopers.

Het presenteren van informatie

In de kringen van developers zou dit design worden genoemd. Maar de term 'design' gebruiken is zinloos als je geen duidelijk beeld hebt van wat het betekent. Een productpagina er mooi uit laten zien is misschien niet genoeg om nieuwe klanten te krijgen.

Het gewoon laten zien van de prijs in een groot lettertype geeft te weinig informatie. Wanneer je iets probeert te verkopen, dan wil je de mensen er graag toe bewegen om op de knop 'Toevoegen aan winkelwagentje' te klikken. Dit leidt in veel gevallen tot twee verschillende gedachtegangen.

De ene richt zich op het afleiden van mensen van de koopknop, zodat ze zich er niet toe gedwongen voelen te drukken. De andere richt zich op een simplistisch design met heel weinig dingen die van de aankoopknop afleiden. Meestal wil je de juiste snaar raken die zich precies in het midden bevindt.

Het laten zien van te veel extra informatie op het scherm is nooit verstandig, omdat het potentiële klanten ertoe dwingt om veel meer tekst te lezen. Voordat hij of zij klaar is met het lezen van alle informatie bestaat de kans dat ze hun interesse verliezen.

Maar het te simplistisch maken van de productpagina vormt ook een valkuil. Het niet delen van voldoende informatie over een product, zoals het benadrukken van de functies, het voorzien in productiedetails, het weergeven van de aanpassingsmogelijkheden (indien van toepassing) biedt misschien niet alle informatie die nodig is om iemand te overtuigen.

Niemand heeft beweerd dat het makkelijk is om de dingen voor elkaar krijgen. Gelukkig kun je hierbij op de feedback van klanten en deskundig advies rekenen. Luisteren naar opbouwende kritiek behoort tot de meest eenvoudige dingen die je kunt doen voor de verbetering van je Magento-webshop. Dat, en het reageren op geuitte kritiek natuurlijk.

Verwar productinformatie niet met productbeschrijving

Ze klinken misschien bijna hetzelfde, maar beide begrippen zijn heel verschillend. De productinformatie moet duidelijk en beknopt zijn, omdat hierdoor wordt bepaald of het al dan niet geschikt is voor een klant. De productbeschrijving daarentegen laat ruimte voor creativiteit.

Het gebruik van enkele pakkende zinnen om aan te geven wat het product kan en voor wie het onmisbaar is, zal bezoekers naar de productpagina trekken. Daarvandaan zullen ze feiten moeten kunnen zien over de werking van het product, wat ermee kan worden gedaan, hoeveel het kost, of het kan worden aangepast en wat de levertijd ervan is.

Het versieren van de productinformatiepagina is geen goed idee. Dit werkt misschien voor enkele mensen, maar vergeet niet dat je je winst wilt maximaliseren. Presenteer daarom uitsluitend waardevolle informatie die met behulp van externe bronnen kan worden geverifieerd.

Het optimaliseren van je mobiele site

Steeds meer mensen shoppen graag rechtstreeks vanaf hun smartphone. De beeldschermen worden steeds groter, waardoor het klikken op links en het lezen van kleine lettertjes steeds makkelijker wordt. Dat gezegd hebbende, kun je en zou je niet hetzelfde ontwerp voor je webshop moeten gebruiken als je je tot mobiele gebruikers richt.

Je zult de dingen nog simpeler moeten houden en waar mogelijk je best verkopende producten benadrukken. Selecteer een paar belangrijke categorieën en zorg ervoor dat ze boven al het andere worden weergegeven. Denk hierbij aan 'Bestsellers' of 'Meest gekochte' of 'Wat anderen nu kopen'.

Probeer ook het gebruik van advertenties in je mobiele ontwerp te beperken. Alles wat op het beeldscherm te zien is en dat ervoor zorgt dat de site moeilijker te navigeren is, kan potentiële klanten afschrikken. Vergeet niet om het ook mogelijk te maken om op afbeeldingen in te zoomen.

Wanneer je deze richtlijnen in acht neemt, heb je een grotere kans om je winst te maximaliseren. Mensen houden van pakkende teksten en mooie afbeeldingen, maar ze hebben voor het doen van aankopen ook relevante informatie nodig. Vergeet niet dat je met online shoppers geen fysieke interactie kunt hebben, dus zul je al het denkbare moeten doen om ze het gevoel te geven dat ze geïnformeerd worden en even belangrijk zijn als wanneer ze jouw winkel zouden binnenlopen.

By interactivated • on March 29, 2018

Contacteer ons
Snel contact met een van onze specialisten
THE NETHERLANDS (HQ)
Herestraat 106, 9711LM,
Groningen (Netherlands)
+31 (0)50 711 9940
VAT: NL 852998521B01
Chamber of Commerce: 58348646
UKRAINE
Kostomarivs'ka 13
61002, Kharkiv
SPAIN
Calle Jabea 18, 29631,
Benalmádena Costa (Malaga)

* Vereiste velden