interactivated blog

magento & ecommerce

Wat Magento Web Ontwikkelaars Moeten Weten over Google’s Mobile-First Index

Zoals je weet, focust de gehele online wereld zich steeds meer op mobiele apparaten. Maar iets dat je waarschijnlijk nog niet wist: begin 2017 veroorzaakte mobiele apparaten al meer dan 55 procent van al het webverkeer. Dit overstijgt dus al het verkeer dat afkomstig is van desktops, en de trend is, dat dit alleen nog maar gaat stijgen.

Op basis hiervan besloot Google dat het nodig was hun content-indexering aan te passen. Hoewel traditionele desktopwebsites nog steeds net zo belangrijk zijn, is het zinvol om meer nadruk te leggen op het mobiele ontwerp, omdat mobiel nu, zogezegd, verantwoordelijk is voor de grootste hap.

De zoekmachine is echter nog niet omgeschakeld naar mobile-first indexering. Het bedrijf heeft besloten dat ze de update niet uitbrengen voordat de mobile-first zoekresultaten het merendeel, of tenminste een even zo groot gedeelte, uitmaken van de huidige zoekresultaten. Dit heet "kwaliteitsneutraal".

De introductie was initieel gepland in 2017, maar de verwachting is nu dat dit gebeurt in 2018. Ondertussen heb je tijd om je voor te bereiden op de wijziging, als je dit nog niet gedaan hebt. Laten we kijken wat je kunt doen als webontwikkelaar, en specifiek, als Magento ontwikkelaar, om jouw score te verbeteren op het moment dat mobile-first wordt uitgerold.

Mobile-Responsive is Dé Manier

Om te zorgen dat jouw bezoekers een éénduidige gebruikerservaring hebben, en ze geen last hebben van de omschakeling, is de mobile-responsive website dé manier.

Een responsive ontwerp betekent in wezen dat de componenten, waaruit jouw website is opgebouwd, automatisch aangepast en verplaatst worden, afhankelijk van het apparaat dat je gebruikt. Dit betekent dat de inhoud van de pagina, die cruciaal is als het gaat om zoekmachine scores, niet aangepast wordt van een desktop naar een mobiel apparaat. De Google zoekrobots zien in principe hetzelfde.

As you know, the entire online world is becoming more and more oriented toward mobile devices.  As you know, the entire online world is becoming more and more oriented toward mobile devices. But here's something you probably did not know: in early 2017, mobile devices already accounted for more than 55 percent of all web traffic. That is already superior to desktop-originated traffic, and the tendency is only to rise even more.

Magento heeft al wat responsive thema’s beschikbaar zodat je snel een mobiel-vriendelijke webshop kunt creëren. Je moet te allen tijde een aangename mobiele ervaring nastreven. In feite had je hier ook al, voor deze aanpassing, nadruk op moeten leggen, maar nu wordt dit alleen nog maar belangrijker.

Als je jouw Magneto webshop van nul af opbouwt, zie jouw webshop dan niet als een desktopversie die uitgekleed wordt en aangepast om de inhoud op een mobiel apparaat te tonen. In plaats daarvan, probeer de webshop te zien, gebaseerd op mobile-first en start hiervandaan, aangezien dat is wat zal gebeuren als Google omschakelt.

Hou de Inhoud van Jouw Mobiele Website Actueel

Een alternatief voor een responsive website, is, het hebben van een desktop en een mobiele versie van de website. Deze aanpak is niet zo goed als de vorige, om verschillende redenen. Ten eerste, in de praktijk moet je twee websites onderhouden, wat je twee keer zoveel werk oplevert.

Ten tweede, als je een aparte mobiele website hebt, is de inhoud waarschijnlijk anders dan de inhoud van de desktopversie. Bijvoorbeeld, sommige tekst wordt achterwegen gelaten om de tekst beter te laten passen op een mobiel scherm. Als je dit doet zal de zoekmachinescore beïnvloed worden wanneer Google overschakelt naar mobile-first, aangezien de inhoud, die uitsluitend op jouw desktopversie staat, niet meer meegenomen zal worden.

Als je echt een aparte mobiele website nodig hebt, zorg er dan voor dat deze alle belangrijke content bevat van de desktopversie. Ook moet je jouw mobiele website toevoegen en checken met Google Search Console.

Optimaliseer Mobiele Prestatie

De prestatie van jouw mobiele webshop is een ander aspect dat, hoewel nu al belangrijk, alleen nog maar belangrijker wordt met de introductie van mobile-first.

Laten we eerst eens kijken hoe deze factor al van invloed is op jouw website conversies. We zijn het allemaal eens met, dat pagina’s die langzaam laden, de bezoeker een onaangename ervaring geven, wat de kans dat ze nog een keer terugkomen verkleint.

Maar nog belangrijker is het feit dat de meeste gebruikers de website geen tweede kans geven als het langer duurt dan 3 seconde om de eerste pagina te laden. Mensen verwachten snel resultaat en verliezen snel hun geduld, dus verlaten ze jouw webshop en gaan ergens anders kijken.

As you know, the entire online world is becoming more and more oriented toward mobile devices.

Hiermee rekening houdend, zou je je al moeten focussen op het optimaliseren van jouw webshops mobiele ervaring. Een paar tips voor Magento ontwikkelaars om te volgen: gebruik open web fonts, deze zijn lichter, laadt belangrijke content eerst om de illusie van een bliksemsnel ontwerp te geven of gebruik modules van derden, zoals AMP-extensies, om je mobiele pagina’s te versnellen.

AMP, afkorting voor Accelerated Mobile Pages, is een project van Twitter en Google om snellere mobiele pagina’s te creëren. Dit is je misschien al opgevallen door het bliksem symbool naast sommige Google search resultaten. Als je dit symbool ziet, betekent dit dat de website zich aangesloten heeft bij dit project. Als je dit resultaat opent, krijg je niet de werkelijke website, maar een afgeslankte kopie op de servers van Google die veel sneller laadt. Het AMP-project laat zien hoe serieus Google lichtgewichte ontwerpen neemt.

Welnu, wanneer mobile-first wordt uitgerold, zal de snelheid waarmee de pagina laadt de zoekscore beïnvloeden. Dit maakt het nog belangrijker om ervoor te zorgen dat jouw mobiele webshop snel reageert. Als je dit nog niet gedaan hebt, heb je nog wat tijd om dit te verbeteren, voordat de wijziging wordt doorgevoerd.

Geen Mobiel is beter dan Slecht Mobiel

Zoals door Google zelf gezegd, is het beter om alleen een desktopversie te hebben dan een incomplete, niet functionerende mobiele variant, die de zoekscore zeer nadelig kan beïnvloeden. Als je een apart mobiel ontwerp overweegt, neem dan de tijd om het goed te doen, en lanceer deze alleen als hij klaar is.

We zijn niet zeker wanneer mobile-first indexering echt uitgerold gaat worden. Het is gepland voor het eerste kwartaal in 2018, maar dat kan weer veranderen. Hoe dan ook, je hebt nu wat tijd om de huidige status van jouw mobiele webshop te evalueren en de volgende stap te overwegen. Als je je tot nu toe nog niet gefocust hebt op mobile-first, dan is nu de tijd om dat wel te doen.

By interactivated • on December 10, 2017

Contacteer ons
Snel contact met een van onze specialisten
THE NETHERLANDS (HQ)
Herestraat 106, 9711LM,
Groningen (Netherlands)
+31 (0)50 711 9940
VAT: NL 852998521B01
Chamber of Commerce: 58348646
UKRAINE
Kostomarivs'ka 13
61002, Kharkiv
SPAIN
Calle Jabea 18, 29631,
Benalmádena Costa (Malaga)

* Vereiste velden