interactivated blog

magento & ecommerce

Het creëren van vertrouwen op e-commerce sites en apps

Je verkoopt niet veel als je geen vertrouwen opbouwt bij je klanten.

Aangezien je business altijd een omzetstijging kan gebruiken, is het goed te beseffen dat vertrouwen een belangrijke factor is als je nieuwe klanten wil aantrekken of bestaande klanten wil laten terugkeren. Je ziet een algemene daling van vertrouwen in alle markten omdat men zich afkeert van de traditionele informatiebronnen en het internet gebruikt om producten en diensten te controleren.

Het is misschien moeilijk om d.m.v. online bronnen vertrouwen te winnen. Het is zo anders dan het ouderwetse persoonlijke contact. Klanten hebben de neiging om eerst naar de reviews en aanbevelingen van andere kopers te kijken voordat ze besluiten een aankoop te doen. Volgens bepaalde studies lezen 78 procent van de digitale klanten eerst de reviews voordat ze iets kopen.

De sleutel tot vertrouwen

Vertrouwen opbouwen bij je klanten is de sleutel tot succes in het digitale tijdperk. Je kunt een heleboel stappen nemen en verschillende paden bewandelen om het gewenste vertrouwen te krijgen op e-commerce sites en apps. We laten je er een aantal zien.

Wees transparant

Steven Tadelis, professor op UC Berkeley, onderzocht in 2007 de factoren die het vertrouwen aanwakkeren. Zijn hoofdconclusie was, dat geheimzinnigheid niet helpt. Transparantie en openheid over de identiteit waren o.a. de belangrijkste positieve vertrouwensfactoren.

Inmiddels is transparantie voor bedrijven top prioriteit. Een recente studie door Label Insight laat duidelijk zien dat 94 procent van de consumenten liever zaken doet met bedrijven die transparant zijn. Tegelijkertijd vindt bijna 75 procent van de ondervraagden het geen probleem om meer te betalen voor producten of diensten die volledig transparant zijn.

Tegenwoordig moet je website meer bevatten dan alleen een wettelijke disclaimer. Hoe meer je biedt, bijvoorbeeld via vraag en antwoord, hoe beter. Ook zijn transparante prijzen een must. Iedere poging om de zaak te flessen zal zich tegen je keren. 81 procent van de consumenten hebben de neiging om bedrijven te straffen door onrechtmatigheden online te zetten.

Maak een goede eerste indruk

Design is belangrijk omdat het weerspiegelt hoe jij onderneemt. Het vertrouwen van consumenten begint met een goede eerste indruk. Als je dat lukt kun je een klant misschien voor altijd aan je binden. Een focus op design om een goede indruk op je klant te maken verbetert de conversion rate. Dit is essentieel als het gaat om navigatie, inhoud en visuele elementen, lay-out, betrokkenheid van je klanten, merkuniformiteit en search engine optimization (SEO).

Het is erg belangrijk dat jouw website of app voor je gebruikers/bezoekers makkelijk te begrijpen en te doorzoeken is. Je hoeft echter niet in kleine details te treden. Het is genoeg als de navigatie perfect intuïtief is. Een goede font keuze en andere typografische details zijn ook belangrijk.

Als bepaalde inhoud die gepresenteerd wordt, rommelig en slecht leesbaar is, komt de klant misschien niet meer terug. De makkelijkste manier om inhoud te lezen, is, van boven naar onder en van links naar rechts. Je zult dus de meest belangrijkste informatie in de linker bovenhoek moeten plaatsen.

Ook wil je de aandacht van je gebruiker/bezoeker trekken om zo de betrokkenheid te vergroten. Dat is een belangrijke factor wanneer je die goede eerste indruk maakt, aangezien dit is waar de betrokkenheid begint. En als jouw bedrijf een uniek logo en/of slogan heeft moeten die ook geïntegreerd worden om zo een consistent design te creëren.

Vergeet ook de SEO niet. De manier waarop je de informatie presenteert bepaalt hoe zoekmachines jouw website zien. Een klein detail kan soms al leiden tot een hogere plaatsing in de zoekresultaten waardoor de zichtbaarheid van jouw website verbetert.

Maak het menselijker en toon je inlevingsvermogen

Eén van de beste manieren om vertrouwen te winnen, is, jargon te vermijden. Gebruik begrijpelijke taal en gebruik storytelling om jouw merk menselijker te maken. Schrijf een blog, benut social media en laat je inlevingsvermogen zien aan je klanten.

Stel ook documentatie of handleidingen ter beschikking en zorg ervoor dat klanten contact met je op kunnen nemen. Hierdoor laat je openlijk zien dat er echte mensen achter jouw merk of bedrijf zitten.

Al deze factoren helpen erkenning en vertrouwen op te bouwen bij je klant.

Pronk met uw producten

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Je klanten moeten zoveel mogelijk kunnen zien van het product of de dienst voordat ze de aankoopbeslissing nemen. Des te beter je dit principe begrijpt en gebruikt, des te hoger de omzet. Zelfs kleine dingen kunnen bepalend zijn voor de koop.

Als je diensten aanbiedt, moet je een zo’n duidelijk mogelijke beschrijving geven die ieder aspect van de dienst omvat en makkelijk te lezen en te begrijpen is. Fysieke producten vereisen heldere, hoge-resolutie afbeeldingen. Idealiter voeg je zowel studio-  als “omgevings-” foto’s toe.

Heb je geen budget voor studio foto’s? Dan zou je je klanten kunnen vragen om hun eigen foto’s op te sturen. Het werkt niet alleen, maar het geeft jouw producten ook een persoonlijk tintje.

Voeg betrouwbaarheidskenmerken toe aan je website

Zoals we al eerder zagen, vertrouwen is een cruciale factor, en zonder vertrouwen overleeft jouw bedrijf niet lang. Je moet betrouwbaarheidskenmerken aan je website toevoegen om succesvol te worden. Door deze extra functionaliteiten toe te voegen, verhoog je het vertrouwen bij je klanten. Dit zijn de belangrijkste betrouwbaarheidskenmerken die je helpen om je omzet en conversion rate te verhogen:

SSL certificaten

Volgens de CA Security Council’s 2015 Consumer Trust Survey, herkennen 53 procent van de ondervraagden dat het slotje “vertrouwen” betekent, terwijl 42 procent bevestigt dat de groene staaf “veiligheid” betekent. Het verkrijgen en op de juiste wijze implementeren van een SSL certificaat betekent dat al het verkeer tussen jouw webserver en de klant versleuteld, en dus privé, is. En dat is precies de mate van online beveiliging die de huidige klant wil.

Reviews en beoordelingen

Het publiceren van beoordelingen en/of reviews, geschreven door tevreden klanten, is de meest effectieve manier om vertrouwen op te bouwen. Het zal je oorspronkelijke content makkelijk naar een hoger niveau brengen. Zorg ervoor dat je de identiteit van de reviewers toevoegt om het vertrouwen een verdere boost te geven, aangezien het internet al vol staat met anonieme reviews die niet als erg waardevol worden gezien door de meeste klanten.

Contact en communicatie

Je moet je klanten vertellen wie je bent en  wat je fysieke locatie is. Ook moeten ze weten hoe ze je kunnen bereiken. Het werkt goed als je een telefoonnummer en een kaartje toevoegt.

Door het gebruik van social media vergroot je ook makkelijk het vertrouwen. Klanten vertrouwen Twitter, Facebook en Pinterest, om er maar eens een paar te noemen. Mensen gebruiken deze platformen om in contact te komen met hun vrienden. Zodoende zijn ze ook uitermate geschikt om in contact te komen met klanten en zo hun vertrouwen te winnen.

Betaalgarantie

Verschillende consumenten geven de voorkeur aan verschillende online betaalmethodes. Het beschikbaar stellen van de juiste verscheidenheid aan betaalmethodes zal zeker het vertrouwen verhogen en je omzet laten stijgen. Het toevoegen van keurmerken en/of certificaten werkt ook. Bovendien behoren pictogrammen van iDEAL, Visa, VeriSign en Paypal tot de best beoordeelde betrouwbaarheidskenmerken voor e-commerce websites.

Conclusie

De eerste stap op weg naar vertrouwen op je e-commerce site of app, is, het uitvinden wat de betrouwbaarheidsfactoren zijn waarnaar je klant op zoek is. Daarna geef je ze gewoonweg waar ze om vragen. Ondanks dat de meeste factoren universeel zijn, zijn sommige wellicht beter voor specifieke e-commerce websites.

In dit artikel behandelden we de meest effectieve manieren om vertrouwen bij klanten op te bouwen. Nu is het jouw beurt om ze te implementeren en een bestand met trouwe klanten te krijgen.

Reactie plaatsen
  • *Verplichte velden

By interactivated • on December 17, 2018

9 Reviews

Wat onze klanten over ons schrijven

Contacteer ons
Snel contact met een van onze specialisten
Interactivated Ecommerce Netherlands
Herestraat 106,
9711 LM Groningen
Nederland
Postbus 5171
9700 GD Groningen
Nederland
+31(0)50 711 9940
KVK: 58348646
BTW: NL 852998521B01

* Vereiste velden