interactivated blog

magento & ecommerce

Kan Demandware wedijveren met Magento?

Alhoewel sommige E-commerce winkels hetzelfde platform gebruiken, kunnen hun behoeften heel verschillend zijn. Het opzetten van een online winkel vereist inleving in de behoeften van de klanten, opschaling van potentieel, en unieke vereisten al naar gelang de niche waarin u actief bent.

Demandware en Magento zijn twee van de meest populaire E-commerce platforms. Magento is de marktleider en een zeer complex platform waar alles mogelijk is. Demandware, dat sinds de acquisitie in juni 2016 bekend staat als Salesforce Commerce Cloud, is in vele opzichten verschillend.

Toch vragen veel mensen zich af of de nieuwe Demandware, nu ondersteund door een lieveling van Wall Street, daadwerkelijk met Magento kan wedijveren. Naderen we het moment waarop Magento zijn dominantie na zoveel jaren aan de top echt kan verliezen?

Om daadwerkelijk met Magento te kunnen wedijveren, zou Demandware het volledig moeten verslaan of het aanbod van het Magento-platform op zijn minst in bepaalde segmenten moeten evenaren.

Laten we eens kijken naar een aantal functies die Demandware uniek maken en bepaal zelf of ze een hype waard zijn.

Voor- en nadelen van Demandware

Voordelen

  • Cloud-gebaseerd platform
  • Hosting van derden niet nodig
  • Omni-channel marketing
  • 24/7 Ondersteuning
  • Geschikt voor M-commerce
  • Upgrade van infrastructuur mogelijk tot acht keer per jaar

Nadelen

  • Ingewikkeld maatwerkproces
  • Op verkoop gebaseerde licentiekosten
  • Behandelt ook geen vereisten voor bulkbestellingen
  • Moeilijker te schalen
  • Duur

Voor- en nadelen van Magento

Voordelen

  • Talrijke hulpbronnen beschikbaar
  • Betaalbaar
  • Flexibele prijsstelling
  • Gratis versie beschikbaar
  • Makkelijk op maat te maken
  • Omni-channel marketing
  • Geschikt voor M-commerce

Nadelen

  • Hosting van derden vereist
  • Niet makkelijk eigen te maken
  • Complexe configuratie

Verschillende prijsstellingen

Magento is al heel lang marktleider en het ziet er niet naar uit dat dit binnenkort gaat veranderen. Zelfs een jaarabonnement voor de Magento Enterprise Edition is aanzienlijk goedkoper dan Demandware.

Demandware is niet alleen duurder, maar brengt ook extra kosten met zich mee. E-commercebedrijven moeten licentiekosten betalen, evenals een commissie voor elke verkoop via het platform. Dit maakt prijsstelling op zijn minst een gebied waarin Demandware niet eens in de buurt komt van Magento.

Platform flexibiliteit

E-commerceplatforms moeten ondernemers een grote mate van flexibiliteit en ondersteuning bieden. Bovendien moet de ondersteuning worden uitgebreid naar andere gebieden dan de kernproblemen. Demandware levert hier goed werk. Het biedt ondersteuning bij een aantal zaken waarmee een ondernemer te maken kan krijgen, zoals:

  • SEO-maatwerk
  • Opties voor cross-selling en up-selling
  • E-mail management
  • PLP-merchandising

Dit alles zorgt ervoor dat Demandware erg sterk en betrouwbaar overkomt bij E-commercebedrijven. Maar het is nog steeds niet voldoende om Magento te evenaren. Met alle 24/7 ondersteuning en flexibiliteit die kernproblemen overstijgen, hangt er aan Demandware nog steeds een fors prijskaartje.

Magento biedt hetzelfde ondersteuningsniveau, maar dan tegen een lagere prijs. Om nog maar te zwijgen van het feit dat het zelfs ondersteuning biedt bij belangrijke codeproblemen, op maat gesneden coupons, visuele merchandising enzovoort.

Beide platforms bieden een breed scala aan functies. Magento heeft echter het voordeel dat het zowel kleine bedrijven als grote ondernemingen kan faciliteren, terwijl Demandware een platform is dat alleen geschikt is voor succesvolle grote bedrijven.

Demandware hosting en onderhoud

Demandware maakt bepaalde zaken voor ondernemers een beetje minder ingewikkeld dan Magento. Alle infrastructuur van het bedrijf wordt namelijk intern beheerd door Demandware. Ze pakken alles aan, van plug-in integratie tot onderhoud en beveiliging.

Hierdoor kunnen de gebruikers of bedrijven zich richten op de verkoop van producten en marketing. Het platform belichaamt alles wat u mag verwachten van een Cloud-gebaseerde service.

Dit brengt echter kosten met zich mee en niet alleen het financiële aspect. Omdat Demandware alles afhandelt, kan het uitvoeren van kleine aanpassingen lang duren. Demandware heeft een aantal beperkingen en richtlijnen die bij elke uitbreidingsmodule gevolgd moeten worden.

Daarom zijn E-commercebedrijven misschien teleurgesteld wanneer ze proberen nieuwe oplossingen voor marketing, betaling of verzending te implementeren.

Alles moet via Demandware gaan en moet worden goedgekeurd voordat het wordt geïmplementeerd. Dit geldt zowel voor grote wijzigingen als voor kleine plug-ins die een minimale impact hebben op de infrastructuur.

Magento daarentegen laat de volledige controle over de infrastructuur over aan de eigenaar van de winkel. Dit is zowel goed als slecht. Magento is niet voor iedereen makkelijk eigen te maken. Het beheer kan ingewikkeld zijn als de winkeleigenaar codeerkennis mist. Echter, met zo’n grote community is het niet zo moeilijk om hulp te vinden.

Tegelijkertijd betekent dit – aangezien het een self-hosted oplossing is - dat alle implementaties van nieuwe uitbreidingen ter plekke kunnen worden uitgevoerd. Het is niet nodig om te wachten op goedkeuring of te wachten totdat iemand de infrastructuur gaat upgraden wanneer nodig.

Flexibiliteit in design

Dit is een ander gebied waarop Demandware tekort schiet. Magento heeft een verbazingwekkende flexibiliteit in design. Er zijn duizenden templates beschikbaar, waaronder een paar honderd die gratis zijn. Het potentieel voor maatwerk is grenzeloos.

Met deze volledige keuzevrijheid is het geen wonder dat er meer dan 250.000 winkels zijn die Magento gebruiken. Onder hen zijn merken waarvan iedereen heeft gehoord, zoals Nike, Samsung, Coca-Cola en Ford.

Dus waar schiet Demandware tekort? - Dat is eenvoudig. Het interne beheer van de infrastructuur strekt zich ook uit tot templates en lay-outs. Er zijn minder thema's beschikbaar op Demandware en het duurt relatief veel langer voordat wijzigingen van kracht worden.

Dit is ook goed te zien wanneer u de winkelaantallen vergelijkt. Het aantal websites dat op Demandware draait ligt ruim onder de 100.000. Hoewel er enkele grote merken zoals Puma en Adidas zijn die voor Demandware kozen, liggen de populariteit en toegankelijkheid van Magento nog steeds mijlenver voor.

Flexibiliteit in design lijkt misschien een onbelangrijk punt totdat je een paar getallen opdist. Vergeet niet dat de eerder genoemde merken grootmachten zijn. Het gebrek aan populariteit van Demandware in vergelijking met Magento bij kleine ondernemers maakt deze discussie bijna irrelevant.

Een laatste opmerking

Niet alle E-commercebedrijven zijn hetzelfde en ze worden ook niet door hetzelfde type mensen geleid. Voor sommigen is Demandware misschien het extra geld waard, alleen al vanwege het feit dat het platform een autonome infrastructuur aanmoedigt.

In zekere zin is dit een gemakzuchtige benadering. Als je bedenkt hoe superieur Magento is qua maatwerk, implementatiesnelheid en prijsstelling, zit Demandware gewoon niet op hetzelfde niveau. En zelfs als u liever niet uw eigen Magento-winkel beheert, zijn er tal van webdesign-bedrijven die dit voor u kunnen doen.

Reactie plaatsen
  • *Verplichte velden

By interactivated • on February 5, 2019

Contacteer ons
Snel contact met een van onze specialisten
Interactivated Ecommerce Netherlands
Herestraat 106,
9711 LM Groningen
Nederland
Postbus 5171
9700 GD Groningen
Nederland
+31(0)50 711 9940
KVK: 58348646
BTW: NL 852998521B01

* Vereiste velden