interactivated blog

magento & ecommerce

M-commerce: de nieuwe trend

M-commerce en E-commerce zijn nog steeds enigszins uitwisselbare termen. Er zijn veel overeenkomsten tussen de twee concepten en dat is voornamelijk omdat M-commerce wordt beschouwd als een natuurlijk gevolgvan E-commerce.

Wat is M-commerce?

M-commerce begon met de introductie van mobiele toegang op diverse online winkels en online marktplaatsen. Maar naarmate de tijd verstreek en de populariteit van smartphones toenam, begon M-commerce nog meer functies te integreren.

Tegenwoordig bestaat  M-commerce uit meer dan alleen maar website lay-outs voor mobiel gebruik. M-commerce bevat alle soorten transacties die via een mobiel apparaat worden uitgevoerd. Hier zijn enkele voorbeelden:

  • Mobiel bankieren
  • Contactloze betalingen
  • Mobiele marketing
  • Elektronische kaartverkoop
  • Mobiele geldoverdrachten

Hoe de verschillende soorten M-commerce te categoriseren

Als je teruggaat naarde grondbeginselenheeft M-commerce drie categorieën. Binnen deze drie categorieën passen alle transacties die je met een mobiel apparaat kunt uitvoeren.

1. Mobiel bankieren

Mobiel bankieren is veruit de populairste vorm van M-commerce. Het gaat om het gebruik van een speciale app voor het beheer van jouw bankrekening, inclusiefeen overzicht en gedetailleerde lijsten met rekeningen, overschrijvingen en transacties. Hierbij moet worden opgemerkt dat dit een beperkte dienst is. Afhankelijk van de bank of de app zijn bepaalde grote of gespecialiseerde transacties niet toegestaan.

2. Mobiel winkelen

De volgende stap na het mobielvriendelijk maken van websites met betrekking tot navigatie was het implementeren van mobiel winkelen. Met de geoptimaliseerde websites van tegenwoordig kun je aankopen doen via de telefoon.

3. Mobiele betalingen

Deze categorie omvat strikt genomen de soorten betalingen die je kunt doen en de apps of platforms waarmee je dat kunt doen.

Wie heeft er baat bij het omarmen van M-commerce?

Hoewel het concept zijn pieken en dalen heeft, zijn er veel goede dingen te zeggen over M-commerce. Het is een van de manieren van zakendoen die op maat gemaakt is voor de toekomst van netwerken en communicatie.

Zowel detailhandelaren als consumenten profiteren van M-commerce. Detailhandelaren hebben een hoger omzetpotentieel en voor consumenten is het mogelijk om sneller en gemakkelijker te vinden wat ze zoeken.

1. Klantervaring

Je weet nooit of iemand plotseling een sterke behoefte krijgt om te winkelen. Als jouw winkel één veegbeweging weg is, heb je een goede kans om een fatsoenlijke som geld te verdienen van mobiele gebruikers.

2. Concurrerende prijzen

Winkelend publiek houdt van concurrerende prijzen. En ook al is deze optie ook beschikbaar bij E-commerce, het feit dat ze de computer op kantoor niet hoeven te gebruiken om wat persoonlijke boodschappen te doen tijdens de lunchpauze is een enorme plus.

3. Enorm groeipotentieel

Er is een duidelijk inzicht onder online detailhandelaren dat het een groeiende business is. Nog meer sinds de introductie van de mobiele handel. Steeds meer mensen besteden tijd aan hun telefoons en tablets dan aan hun computers thuis.

Volgens schattingen van eMarketer is het mobiele aandeel van alle online winkelaankopen al boven de desktop-aankopen uitgekomen met bijna 59%, een stijging van ongeveer 23% in het afgelopen jaar. Daarom is het richten op de populaire gadgets een verstandige keuze.

4. Het volgende niveau van omnichannel marketing

Als je niet vertrouwd bent met omnichannel marketing, maak je dan geen zorgen, want het is een eenvoudig concept. Het gaat over weten waar je je klanten kunt vinden en hoe je je advertenties op de juiste plaats en op het juiste moment kunt inzetten voor maximale publiciteit.

Wat zijn de nadelen van M-commerce?

De trend staat nog in de kinderschoenen. Hoewel er talloze verbeteringen zijn aangebracht en veel concepten zijn overgenomen en geïmplementeerd om de gebruikerservaring te optimaliseren, zal het wellicht enige tijd duren voordat M-commerce de standaard wordt.

1. Continue website-optimalisatie

Er is een constante behoefte om websites en apps te optimaliseren om mobiele gebruikers tegemoet te komen. Veel meer dan voor gewone pc- en Mac-gebruikers. Het is moeilijk om op de hoogte te blijven van elke nieuwe innovatie wanneer je je alleen richt op een segment van jouw bedrijf - mobiele gebruikers.

2. Onbeschikbaarheid van bepaalde betaalmethoden

Veel mobiele betaalmethoden werken alleen op bepaalde geografische locaties. Je zou denken dat dit alleen van invloed is op internationale kopers, maar het is ook van invloed op winkeleigenaren, omdat zij niet in staat zijn om bepaalde internationale markten te bereiken.

M-commerce, hoewel het over de hele wereld wordt gebruikt, is niet zo’n grenzeloos concept als het lijkt. Er zullen gebruikers zijn die zich aan hun favoriete betaalmethode blijven vasthouden. Zo geven veel mobiele consumenten in Nederland de voorkeur aan iDeal, een betaalmethode die op de meeste Amerikaanse webwinkels niet te zien is.

Hierdoor kan het nodig zijn om meerdere betaalmethoden toe te passen. Je hoeft het niet te doen, maar het is de enige manier om de meeste van jouw internationale kopers van dienst te zijn.

Waarop moet je je in de nabije toekomst richten?

Als je M-commerce al hebt toegepast, dan is het niet meer dan logisch om je voor te bereiden op wat komen gaat. Dus, waar kijken de meeste consumenten naar uit?

1. Sneller afrekenen

Er is veel vraag naar gebruiksvriendelijke digitale betaalmethoden en afrekenen met één druk op de knop. Hoe gemakkelijker je de interactie met de gebruiker maakt, hoe meer terugkerende klanten je krijgt.

Voor sneller afrekenen moet je meer in overweging nemen dan alleen het optimaliseren van de website. Kijk naar manieren ter vermindering vande hoeveelheid informatie die de klant moet invoeren voordat hij een aankoop doet - adres, creditcardgegevens, enz.

2. Responsiviteit van de website

Het is prima om bepaalde producten, aanbiedingen, kortingen of nieuwe lanceringen te willen promoten. Echter, hoe meer je toevoegt aan een website, hoe trager deze wordt. Dit effect is aanzienlijk groter als het gaat om mobiel browsen.

Het is waarschijnlijk geen slecht idee om te investeren in het creëren van een mobiel-unieke ervaring. Dit betekent dat je een secundaire website maakt die zich strikt richt op jouw mobiele publiek, waar je veel van de onnodige inhoud weghaalt.

3. Vertrouwen opbouwen

Hoewel nieuwere generaties geen problemen hebben met M-commerce beveiliging, kun je je oudere publiek niet zomaar vergeten. Oudere generaties gebruiken dagelijks nog steeds zowel het internet als moderne smartphones. Het moet er vooral op gericht zijn dat zij vertrouwen krijgen in het concept.

Een laatste woord

M-commerce is een nieuwe trend die detailhandelaren in staat stelt een beroep te doen op een voorheen onbenutte markt. Als dienst wordt M-commerce al snel zeer lucratief voor zowel consumenten als detailhandelaren.

Er zijn nog wel een paar hindernissen wat betreftoptimalisatie, maar het gaat langzaam de goede kant op. Elk jaar komen er meer en meer betaalmethoden uit. Oudere worden geoptimaliseerd om tegemoet te komen aan een breder scala aan gebruikers.

Zelfs zoekmachines hebben tegenwoordig de neiging om de voorkeur te geven aan mobiele of geoptimaliseerde websites. Dit is een duidelijke indicatie dat je veel onbenut potentieel mist als je inmiddels nog geen rekening hebt gehouden met M-commerce.

Reactie plaatsen
  • *Verplichte velden

By interactivated • on January 31, 2019

9 Reviews

Wat onze klanten over ons schrijven

Contacteer ons
Snel contact met een van onze specialisten
Interactivated Ecommerce Netherlands
Herestraat 106,
9711 LM Groningen
Nederland
Postbus 5171
9700 GD Groningen
Nederland
+31(0)50 711 9940
KVK: 58348646
BTW: NL 852998521B01

* Vereiste velden