interactivated blog

magento & ecommerce

Magento 2.3 open source & commerce functionaliteiten en release notities

Elke nieuwe vrijgave van Magento 2 wind marketeers over de hele wereld op. Daar is een goede reden voor omdat bij elke vrijgave van dit uitgebreide content management systeem, dat speciaal bedoeld is voor e-commerce activiteiten, deze steeds beter wordt. Dit is met name het geval bij de vrijgave van grote updates.

Het is één van de meest populaire plaformen dat verkrijgbaar is en zit boordevol handige functies en uitbreidingsmogelijkheden. Wist je bijvoorbeeld dat de top-duizend online winkels vaker Magento kiest dan enig ander pakket?

Magento 2.3.0: een kennismaking

De vrijgave van Magento 2.2.2 werd door ons een ‘revolutie’ genoemd. Het zal boordevol geweldige functies waaronder Onmiddellijke Aankopen, de integratie van Dotmailer, MFTF, uitgebreide verslaglegging en Magento Verzenden.

De meest recente editie, Magento 2.3, gaat nu zelfs een stap verder en bevat voortaan een aantal functies die marketeers ongetwijfeld van pas zullen komen.

Geweldig voor zowel verkopers als ontwikkelaars

De Magento 2.3 basiscode is vrijgegeven en is nu officieel live. Het bevat een groot aantal hulpmiddelen en biedt zowel verkopers als ontwikkelaars nieuwe mogelijkheden die hun ervaringen verder zullen verbeteren. Zo bevat het een volledig nieuwe technologie voor de voorkant, waardoor klanten een nog betere en krachtigere winkelervaring zullen hebben. En dat is nog maar het begin.

Een nieuwe pagina-samensteller

Als verkoper zul je ongetwijfeld profijt gaan hebben van de volledig nieuwe pagina-samensteller die in de laatste vrijgave van Magento Commerce is opgenomen. Het stelt je in staat om eenvoudig pagina’s te maken, of aan te passen, zonder dat je ook maar iets hoeft te coderen. Een flexibel raster helpt je eenvoudig de elementen te plaatsen waarmee je je pagina opbouwt. Bestaande Magento functionaliteiten zoals widgets en foto- of videogallerijen kunnen ook in deze pagina-samensteller worden opgenomen.

Momenteel is het alleen verkrijgbaar als onderdeel van het Early Adopter Programma maar het is de bedoeling dat het voor iedereen bruikbaar is zodra versie 2.3.1. wordt vrijgegeven.

Nieuwe beveiligingsmiddelen

Bots buiten de deur houden, en je beveiliging nog verder verbeteren, zal vanaf nu eenvoudiger zijn dankzij de ondersteuning door Google reCAPTCHA en de dubbele Factor Authenticatie (2FA). Je hebt dus niet langer apart beveiligingsextensies nodig om dat te bereiken.

Nieuwe API’s en een verbeterde indexering

Vergeet niet om de nieuw API’s te bekijken. Die zijn nu schaalbaar en a-synchroon. Dat is gedaan om zo de functionaliteit aanzienlijk te verbeteren door je een beter beheer van de uitvoering en timing van API activiteiten te bieden. Je zult dit zeker merken wanneer je de aangepaste front-end oplossingen integreert.

Het indexeren gaat nu 60 procent sneller dankzij  de slimmere opdeling van databases en het parallel verwerken van het indexeren. Je zult daardoor je producten sneller kunnen bijwerken en het kan een beter effect hebben op grotere websites.

Wat je kunt verwachten bij het upgraden

Waarschijnlijk vraag je je nu af of het nodig is om te upgraden en of jouw web-winkel die op Magento draait, daarna nog zal werken.

Dat zijn zeker belangrijke afwegingen voordat je besluit om wel of niet te upgraden. Hier zijn wat opmerkingen die van pas zullen komen bij het nemen van een beslissing:

  • Upgraden naar PWA Studio is optioneel en de huidige versie zal er nog steeds zijn, wanneer je daar de voorkeur aan geeft.
  • Verhuizen naar een Declaratief Schema is onomkeerbaar (het zal moeilijk zijn om het daarna te downgraden).
  • MySQL zoeken zal beschouwd worden als ‘afgeschreven’ en in plaats daarvan zal Elasticsearch worden aangeboden.
  • Producten opslaan zal wat aandacht en veranderingen vergen om problemen te voorkomen.
  • De geboden wijzigingen in klantdata om zo de beruchte dubbele AJAX calls uit te schakelen, kan bij gebruik van extensies van derden, eventueel tot problemen leiden.
  • Hier vind je een overzicht van verouderde groepen en interfaces die je mogelijk wilt bekijken.

Magento Open Source 2.3.0 Release Notes

Magento Open Source 2.3.0 is nu geheel verkrijgbaar. Het bevat voor zowel verkopers als ontwikkelaars vele verbeteringen. Ook zijn er in deze versie vele functieverbeteringen opgenomen. Laten we een paar opvallende zaken eens nader bekijken.

Verbeterde hulpmiddelen voor verkopers

Het bevat nu een Multi-Source Inventory (MSI) (voorraadbeheer op meerdere locaties) als een belangrijke uitbreiding voor het voorraadbeheer. Dat betekent dat je vanaf nu meteen de fysieke voorraad voor alle productsoorten in zowel één enkel magazijn als op verschillende locaties met behulp van meerdere bronnen kunt beheren. Het voorraadbeheer werkt ook voor de betreffende bestelling- en verzendopties zodat je dus de volledige controle over je voorraad hebt.

Beveiligingsverbeteringen

  • Er zijn meer dan 30 beveiligingsoplossingen opgenomen in Magento core.
  • Cache flush ACL is toegevoegd om zo volgbare toegang tot de cache-management instellingen te bieden. Dit moet onbedoelde wijzigingen voorkomen die de systeemprestaties kunnen beïnvloeden. Vanaf nu kun je zelf bepalen welke gebruikers met administratieve rechten, de caches kunnen wissen.
  • Het admin-paneel is voortaan beveiligd met een dubbele authenticatie en Captcha, wat je website zal beschermen tegen bots en wachtwoorddieven.

Betere ervaring voor ontwikkelaars

  • Het PWA Studio project is bedoeld om de ontwikkeling van Progressieve Web Applicaties (PWA’s), alsmede de inzet en onderhoud daarvan te ondersteunen. We zullen deze functie verderop nader bespreken.
  • GraphQL API is voortaan beschikbaar als vervanging van REST en SOAP web API’s en biedt daarbij een basis voor het ontwikkelen van klantspecifieke front-ends. Eenvoudig gezegd is het een geavanceerde taal om gegevens op te vragen. Bezoek de officiële GraphQL Dev Guide voor meer informatie over hoe je dit in Magento moet implementeren. Hieronder zullen we ook een aantal aspecten nader bespreken.
  • De declaratieve schema benadering vergemakkelijkt de installatie- en upgradeprocedures voor zowel Magento als de extensies en zal de noodzaak voor de meeste database-scripts doen afnemen. Met name dankzij deze specifieke functie kan Magento de wijzigingen in het databaseschema in patch releases uitvoeren, iets dat in eerdere versies niet mogelijk was. Net als gesplitste en gedeelde databasestructuren wordt ook de database structuurvalidatie ondersteunt.
  • A-synchronen Web API’s stellen alle oudere versies van Magento REST API’s in staat om gegevens a-synchroon te bekijken. Bekijk A-synchrone web endpoints voor meer informatie.
  • Bulk Web API’s zijn er om alle bestaande REST API’s te helpen betalingen van meerdere organisaties te verwerken. Bekijk Bulk endpoints voor meer informatie over dit onderwerp.

Andere aanvullingen en verbeteringen

  • Magento Functioneel Test Framework (MFTF) is geüpgraded naar versie 2.3.6.3.6.
  • Release verbeteringen die leiden tot een betere productkwaliteit en een probleemloos release-proces zijn eveneens opgenomen. Bovendien is er meer automatisering van het testproces geïntroduceerd.
  • Elasticsearch ondersteuning is vanaf nu beschikbaar voor Magento Open Source. In oudere versies was de Elasticsearch ondersteuning alleen beschikbaar voor de basisversie van Magento Commerce.
  • De Vertex implementatie in Magento is nu uitwisselbaar met Vertex O Series 7.0.
  • Klarna bevat een aantal belangrijke updates, zoals PHP 7.2 ondersteuning (PHP 5.6 wordt niet langer ondersteunt) en een enigszins aangepast proces van bestandsbeheer.
  • Dotmailer zal voortaan de gesplitste database instelling ondersteunen waar Magento Commerce om bekend staat.
  • Amazon Pay is verbeterd en biedt een verbeterde werking en architectuur.
  • Magento Shipping is aangepast met de toevoeging van een Klik & Ophaal mogelijkheid zodat verkopers deze functionaliteit als verzendoptie kunnen bieden aan kopers, alsmede om zo het aantal gerelateerde opties zoals beschikbare locaties, te configureren. Magento Shipping bevat vele andere verbeteringen, waaronder pop-ups voor verzendingen van meerdere pakketten, verbeteringen voor de pagina met verzendgegevens, en nog veel meer.

Magento commerce 2.3.0 release notes

We zullen nu de algemene beschikbaarheid van Magento Commerce 2.3.0 bespreken. Net als bij de Open Source versie zijn er honderden functionele verbeteringen in de commerciële versie opgenomen. Zowel verkopers als ontwikkelaars kunnen daar profijt van hebben. Laten we een aantal daarvan eens bekijken.

Verbeterde hulpmiddelen voor verkopers

  • Multi-Source Inventory (MSI) wordt nu aangeboden als een belangrijke uitbreiding van het voorraadbeheer. Dat betekent dat je vanaf nu meteen de fysieke voorraad voor alle productsoorten in zowel één enkel magazijn, als op verschillende locaties met behulp van meerdere bronnen kunt beheren. Het voorraadbeheer werkt ook voor de betreffende bestelling- en verzendopties zodat je dus de volledige controle over je voorraad hebt.
  • Page Builder is standaard in deze versie van Magento Commerce. Het is de herschreven versie van Blue Foot CMS dat Magento onlangs van Gene Commerce overnam. Page Builder bevat drag-and-drop layout management, het maken van templates en nog veel meer om zo de inhoud op winkelpagina’s, of het maken van dit soort pagina’s, zelf aan te passen zonder dat je ook maar één regel hoeft te coderen. Een flexibel raster helpt je eenvoudig de elementen waarmee je je pagina opbouwt, te plaatsen.

Page Builder accepteert ook bestaande Magento functies zoals widgets en mediagallerijen.

  • De CMS verbeteringen in Magento 2.3.0 introduceren TinyMCE 4.6 voortaan als je standaard WYSIWYG editor. Het is geïntegreerd met behulp van een adapter waardoor je het zelf eenvoudig, en op enig moment, kunt vervangen door een andere WYSIWYG editor. Er zijn ook verbeteringen voor banners – je kunt die nu in Page Builder of in de standaard Magento WYSIWYG editor maken.

Verbeterde developer ervaring

  • A-synchronen Web API’s stellen alle oudere versies van Magento REST API’s in staat om gegevens a-synchroon te bekijken. Bekijk A-synchrone web endpoints voor meer informatie.
  • Bulk Web API’s zijn er om alle bestaande REST API’s te helpen betalingen van meerdere organisaties te verwerken. Bekijk Bulk endpoints voor meer informatie over dit onderwerp.
  • De declaratieve schema benadering vergemakkelijkt de installatie en upgrade procedures voor Magento en de extensies en zal de noodzaak voor de meeste database scripts doen afnemen. Met name dankzij deze specifieke functie kan Magento de wijzigingen in het databaseschema in patch releases uitvoeren, iets dat in eerdere versies niet mogelijk was. Net als gesplitste en gedeelde databasestructuren wordt ook de database structuurvalidatie ondersteunt.
  • Het PWA Studio project is bedoeld om de ontwikkeling van Progressieve Web Applicaties (PWA’s), alsmede de inzet en onderhoud daarvan te ondersteunen. We zullen deze functie verderop nader bespreken.
  • GraphQL API is voortaan beschikbaar als vervanging van REST en SOAP web API’s en biedt daarbij een basis voor het ontwikkelen van klantspecifieke front-ends. Eenvoudig gezegd is het een geavanceerde taal om gegevens op te vragen. Bezoek de officiële GraphQL Dev Guide voor meer informatie over hoe je dit in Magento moet implementeren. Hieronder zullen we ook een aantal aspecten nader bespreken.
  • Veel verwachtte updates in Magento’s tech stack waaronder MySQL, Elasticsearch, Redis, en PHP 7.2.x compatibiliteit.

Andere verbeteringen en toevoegingen

  • Magento Functioneel Test Framework (MFTF) is geüpgraded naar versie 2.3.6.
  • Release verbeteringen die leiden tot een betere productkwaliteit en een probleemloos release-proces zijn eveneens opgenomen. Bovendien is er meer automatisering van het testproces geïntroduceerd.
  • Beveiligingsverbeteringen, waaronder, dubbele authenticatie (2FA) en Google reCAPTCHA zijn opgenomen.
  • Cache flush ACL is toegevoegd om zo volgbare toegang tot de cache management instellingen te bieden. Dit moet onbedoelde wijzigingen voorkomen die de systeemprestaties kunnen beïnvloeden. Vanaf nu kun je zelf bepalen welke gebruikers met administratieve rechten, de caches kunnen wissen.
  • Elasticsearch ondersteuning is vanaf nu beschikbaar voor Magento Open Source. In oudere versies van de Elasticsearch ondersteuning was dit alleen beschikbaar voor de Magento Commerce core versie.
  • De Vertex implementatie in Magento is nu uitwisselbaar met Vertex O Series 7.0.
  • Klarna bevat een aantal belangrijke updates, zoals PHP 7.2 ondersteuning (PHP 5.6 wordt niet langer ondersteunt) en een enigszins aangepast proces van bestandsbeheer.
  • Dotmailer zal voortaan de gesplitste database instelling ondersteunen waar Magento Commerce om bekend staat.
  • Amazon Pay is verbeterd en biedt een verbeterde werking en architectuur.
  • Magento Shipping is aangepast met de toevoeging van een Klik & Ophaal mogelijkheid zodat verkopers deze functionaliteit als verzendoptie kunnen bieden aan kopers, alsmede om zo het aantal gerelateerde opties zoals beschikbare locaties, te configureren. Magento Shipping bevat vele andere verbeteringen, waaronder pop-ups voor verzendingen van meerdere pakketten, verbeteringen voor de pagina met verzendgegevens, en nog veel meer.

Uitvoerige beoordeling van nieuwe Magento 2.3 functies

Laten we nu eens de nieuwe functies bekijken. Een aantal daarvan zijn al beschikbaar voor alle versies van het platform, maar anderen zijn exclusief voor de Commerce en Cloud edities.

Magento 2.3 open source kenmerken

Google reCAPTCHA

Google reCAPTCHA heeft bewezen een geweldige technologie te zijn die bots bij verschillende websites,  waaronder online winkels, weet weg te houden. Waarschijnlijk heb je al lang geleden één van deze onafhankelijke extensies zoals UI mod Google reCaptcha of Google reCaptcha van Amasty geïnstalleerd.

Ongeacht hoe robuust deze extensies zijn: je zult ze niet langer nodig hebben omdat Google reCAPTCHA voortaan een standaard functie is. Je zult vanaf nu in staat zijn om de beveiliging van de volgende pagina’s naar een hoger niveau te tillen:

  • Registratie
  • Wachtwoord vergeten
  • Contact formulier
  • Admin login
  • Gebruiker login

Dubbele authenticatie (2FA)

Net als voor wat betreft Google ReCAPTCHA, zijn er ook vele mogelijkheden om de 2FA aan Magento toe te voegen. En, zoals altijd, worden ze ooit overbodig. Dat komt omdat de dubbele authenticatie voortaan standaard is in Magento 2.3. Op die manier heb je een extra beveiliging voor het admin-paneel.

Dat betekent echter niet dat je onmiddellijk kunt stoppen met het zoeken naar extra beveiligingen. Velen kunnen wel eens cruciaal zijn voor je beveiliging, waaronder Amasty Advanced Permissions.

Voor wat betreft 2FA integratie: dit vereist dat een beperkte groep gebruikers hun gebruikelijke login-procedure verifiëren door middel van een telefoontje, toegangsteken, SMS, of One Touch. Momenteel zijn er drie authenticatiemethodes voor het admin-paneel: Authy, Google Authenticator, en Duo Security.

Elasticsearch

Deze robuuste RESTful zoek- en analyse functie was, tot voor kort, alleen beschikbaar in de Commerce editie. Zoals onlangs tijdens de Magento Imagine 2018 conferentie werd aangekondigd, is de Elasticsearch ondersteuning nu verplaatst naar de Open Source versie van het platform. Dat was een belangrijke en zeer gewenste beslissing aangezien de MySQL zoekmachine behoorlijk zwak is. Dat gaf veel drukke online winkels de nodige problemen omdat ze onvoldoende zoekmogelijkheden boden voor teksten, delen van teksten weg lieten, of onvoldoende sorteeropties voor productoverzichten boden.

Elasticsearch heeft een distributiemodel (op basis van delen en nodes), die het opschalen van, en het zorgvuldig zoeken door allerlei documenten mogelijk maken. Het is bijna in staat om real-time zoeken en analyseren mogelijk te maken. Het ondersteunt ook realtime GET verzoeken, iets dat geweldig is voor NoSQL datawinkels zoals MongoDB.

Er zijn verschillende Elasticsearch extensies die geschikt zijn voor Magento Open Source, zoals Mirasvit, Bubbleshop, Wyomind, en ElasticSuite. Veel Open Source editie gebruikers profiteren ervan en ze hebben zeker geholpen bij de omarming van zoektechnologie. Een aantal worden minder relevant terwijl anderen zoals ElasticSuite, nog altijd actief worden doorontwikkeld waardoor ze hun imposant potentieel weten te behouden dankzij een betere werking en hun uitstekende volledige-tekst zoekrelevantie model.

Wanneer je upgrade zal je MySQL zoekfunctie worden aangemerkt als ‘afgeschreven’ en vervangen worden door  Elasticsearch. Het werkt uitstekend en kan de performance, rapportage, data-opslag en analyses van je site aanzienlijk verbeteren.

Magento’s officiële website bevat gedetailleerde instructies over hoe je Elasticsearch moet installeren en configureren.

GraphQL

GraphQL is runtime op de server die je zoekopdrachten en zoektaal uitvoert. Belangrijker is dat het niet afhankelijk is van een bepaalde database en/of opslagmedium.

Vanwege de toevoegingen van allerlei nieuwe zaken zoals Progressive Web Apps, was het erg belangrijk om een nieuwe zoektaal voor API’s in Magento 2.3 te introduceren om zo het aantal API call’s aan te kunnen en het datavolume terug te brengen naar een kleiner aantal reacties. Dit hebben we weten te bereiken dankzij GraphQL en haar herbruikbare units genaamd fragments.

Het is een interessante benadering en Magento werkt momenteel aan een volledig nieuwe  laag om het te ondersteunen. De laag zal rechtstreeks met de Query API samenwerken. Begrijpelijkerwijs geniet GraphQL Magento’s voorkeur voor enig PWA’s front-end en gegevensvergaring.

Voor meer informatie over GraphQL technologie kun je het beste de officiële Introductie over GraphQL bekijken.

Declaratief database schema

Zoals je misschien weet is het aanpassen van het schema van een Magento database niet bepaald eenvoudig. Je kunt dit doen met behulp van InstallSchema en UpgradeSchema ordeningen waarbij dus bepaalde problemen kunnen opspelen.

De Magento 2.3 versie probeert dit te verbeteren en elimineert de problemen door een zogenaamd declaratief database schema te implementeren. In plaats van dat de database schema definitief worden opgedeeld om zo de vele instaleer/upgrade scripts mogelijk te maken, wordt er hier een nieuwe en interessante benadering geïntroduceerd.

Magento’s declaratief database schema zal gebruik maken van een volledige definitie dat is opgesteld in XML, wat inhoud dat er geen rommelige fragmenten meer zullen zijn. Het zal de installatie en upgrade van Magento zeker een stuk eenvoudiger maken omdat je niet langer te maken hebt met nieuwe database scripts voor elke nieuwe versie van het platform, informatie of schema.

Dankzij deze benadering heb je niet langer te maken met overtollige operaties. De nieuwe declaratieve schema methode stelt ontwikkelaars in staat om de uiteindelijke status van de database te bepalen terwijl het systeem zich automatisch kan aanpassen. Bovendien staat het toe dat gegevens worden weggegooid zodra een module wordt verwijderd.

Klarna checkout

De Klarna ondersteuning die in versie 2.3 wordt geïntroduceerd is betalingssysteem toevoeging. Het voegt een aantal nieuwe mogelijkheden toe en is bedoeld om de standaard winkelervaring een extra verbetering te geven.

De meest opvallende verbetering die Klarna mogelijk maakt is het onmiddellijke uitcheckproces. Het is niet precies een nul-stap uitcheck maar met deze aanbieder hoeft de klant alleen maar haar adresgegevens door te geven.

Een andere belangrijke verbetering van Magento’s standaard winkelervaring is Klarna’s “betaling in termijnen” optie die het mogelijk maakt om betalingen te spreiden. Een klant kan vanaf nu de aankoopkosten over verschillende termijnen uitsmeren.

De derde unieke verbetering is de “betaal later” optie. Een klant kan z’n bestelling binnen 30 dagen na verzending betalen en kan het product ook retoursturen zonder te betalen.

De Klarna Uitcheck module voor Magento 2 kan gratis vanaf Magento’s officiële website worden geïnstalleerd. Je kunt ook meer lezen over Klarna Magento integratie.

BlueFoot CMS & Page Builder

Het lijkt erop dat de integratie van BlueFoot CMS in Magento 2.3 een van de beste verbeteringen is van deze versie. In feite is het een herschreven versie van de Blue Foot CMS technologie dat Magento onlangs, samen met Page Builder, heeft overgenomen van Gene Commerce. Een flexibel raster helpt je eenvoudig de elementen te plaatsen waarmee je je pagina opbouwt.

Het bevat een drag-and-drop layout management, het maken van templates en nog veel meer om zo de inhoud op winkelpagina’s, of het maken van dit soort pagina’s, zelf aan te passen zonder dat je ook maar één regel hoeft te coderen. Het biedt je de mogelijkheid om pagina’s te maken of ze precies aan te passen op de manier waarop jij ze wilt hebben omdat het namelijk ook een volledige integratie biedt met Magento functies zoals widgets en mediagalleriijen.

Vanaf Magento 2.3 kun je ook videostreaming van diensten zoals Vimeo en YouTube toevoegen, evenals een groot aantal andere elementen zoals Google Maps. Zo ben je in staat om alles te produceren, vanaf standaard pagina’s tot blog posts. Je zult in staat zijn om je bijzondere content snel, en zonder de noodzaak voor enig andere systeem, te produceren. De interface ziet er verzorgd uit en is gebruiksvriendelijk waardoor deze eenvoudig te gebruiken is, zelfs door mensen die niet zo technisch bedreven zijn.

Dit is een geweldige aanvulling en hoewel BlueFoot CMS niet kan omgaan met complexe opdrachten, zal het echter een ware real-time en geldbespaarder zijn voor zowel kleine- als middelgrote verkopers.

Progressieve web apps (PWA)

Progressieve Web Apps brengen een revolutie teweeg voor wat betreft de wijze waarop het front-end deel van een e-commerce winkel wordt uitgevoerd.

Kortgezegd komt het erop neer dat web apps, versterkt door een aantal robuuste webtechnologiën (zoals Cache API, pushberichten, Service Worker, Fetch networking, en Web App Manifest) die je helpen een website of web app te ontwerpen, kunnen functioneren qua snelheid en functionaliteit alsware ze een integraal onderdeel van de applicatie zijn.

Feitelijk zal een degelijk ontworpen progressieve web app niet zo goed zijn als een app dat integraal onderdeel van het systeem is – toch is het wel degelijk mogelijk een PWA te ontwerpen dat een betere ervaring zal bieden dan eentje dat onderdeel van het systeem is. Dat komt vooral doordat PWA’s hetzelfde HTML/CSS/JavaScript platform gebruiken als reguliere websites.

Dankzij PWA’s kun je niet alleen de kosten voor het ontwikkelen van een speciale mobiele app drukken, maar kun je ook de implementatiesnelheid verhogen nu je niet langer toestemming nodig hebt van de app store. Progressieve web apps zijn echter niet beperkt tot alleen mobiele apparaten. Ze kunnen ook eenvoudig worden geïnstalleerd als een Chrome Web App in de desktop versie van de Chrome browser.

Integenstelling tot typische web apps werken Progressieve Web Apps volledig vanaf de server waardoor ze eenvoudiger zijn te onderhouden of bij te werken. Bovendien hoef je ze niet in de app store te plaatsen. Klanten zullen de snellere laadtijd, betere gebruiksvriendelijkheid, hogere snelheid en de onafhankelijke werking zeker kunnen waarderen.

Bovendien bestaat er een roadmap om de kwaliteit van PWA’s naar de Microsoft Store te brengen en ze naast de bekende Windows 10 apps op te nemen. We hebben het hier dus echt over een aanstormende revolutie!

Magento’s volledig nieuwe PWA Studio die is opgenomen in de 2.3 versie bevat een aantal hulpmiddelen die je helpen om een aantal fantastische Progressieve Web Apps op basis van React en GraphQL te ontwikkelen en in te zetten.

Cache Management ACL

Het caching systeem is een essentiële functionaliteit in Magento 2. Enerzijds ligt dat voor de hand, maar aan de andere kant: de laatste versie bevat niet minder dan 15 soorten cache. Elke poging van een minder ervaren administrator om met dit specifieke systeem te werken kan leiden tot een dramatisch verlies van functionaliteit.

In de voorgaande versies van het platform was het cache update beleid onvoldoende om de webwinkel te beschermen tegen functioneringsproblemen. Om dat op te lossen is een granulaire toegang aan aan de cache management instellingen van Magento 2.3 toegevoegd (ofwel: toegang op basis van rollen). Dat moet onbedoelde wijzigingen voorkomen die de werking van het systeem kunnen beïnvloeden.

Vanaf nu ben je in staat om effectief te bepalen welke gebruikers met administratieve rechten het recht hebben om cache types in te zien en te beheren.

PHP 7.2

PHP 7.2 bevat een groot aantal nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden. Tegelijkertijd tilt het de werking en veiligheid van het platform naar een hoger niveau. Het is voor het eerst opgenomen in de Magento 2.3 versie en bevat tevens moderne cryptografietechnologieën.

De belangrijkste verbeteringen omvatten:

  • Performance verbetering van 13%, vergeleken met PHP 7.1, en tevens 20% sneller dan PHP 7.0.
  • Argon 2 is een modern algorithme dat, vergeleken met Bcrypt dat in de vorige versie van PHP werd gebruikt, wachtwoorden veilig opsplitst. Het is ontworpen om de hoogste opvullingssnelheid van het geheugen te hebben en doet dat, integenstelling tot Bcrypt, op basis van drie factoren:
    • Geheugen
    • Tijd
    • Beschikbare parallellen
  • Libsodium is een applicatie-laag. Een moderne, eenvoudig te gebruiken bibliotheek voor het versleutelen, ontcijferen, ondertekenen en opbreken van wachtwoorden plus nog veel meer. Het is afgeleid van NaCl en is nu verplaatsbaar, installeerbaar en geschikt gemaakt voor meerdere toepassingen. Het is tevens een cross-platform en cross-talenbibliotheek.

Omdat PHP 7.2 gestopt is met het ondersteunen van mcrypt, wordt voortaan de Libsodium module gebruikt. Door Libsodium op te nemen in de PHP kern werd het de eerste programmeertaal die standaard een moderne versleutelbibliotheek ondersteunt.

Berichtlijsten

Berichtlijsten maakt a-synchrone communicatie tussen de verschillende systemen mogelijk die samen het Magento platform vormen. In Magento 2.3 is de ondersteuningen van lijsten doorgevoerd naar Magento Open Source. In de oudere versies was het Berichtenlijsten Framework beperkt tot Magento Commerce.

Meer informatie over MQF kun je vinden in het Berichtenlijstenoverzicht op Magento’s website voor ontwikkelaars.

A-synchroon API

De A-synchrone Web API verscheen in de Magento 2.3 versie als een belangrijke verbetering waardoor een gebruiker API calls naar Magento’s REST API kan uitvoeren zonder dat deze moet wachten op een reactie.

Integraties hoeven dus niet langer te wachten op het moment dat hun verzoek voor verwerking volledig is uitgevoerd en dat je dus aanvullende opdrachten kunt geven terwijl je wacht op de server. Met name grote websites die veel API verzoeken ontvangen zullen een aanzienlijke verbetering ervaren.

Magento Amazon verkoopkanaal

Amazon is verantwoordelijk voor zo’n 44 procent van de online verkoop in de VS, terwijl 60 procent van Magento verkopers al werken binnen de markt die Amazon biedt. Het ligt dus voor de hand dat veel bedrijven graag Amazon klanten aan zich willen binden. Tot nu toe ging dat echter niet zo eenvoudig qua tijd en investering.

Magento Amazon Verkoopkanaal is een geweldige verbetering die 2.3 nu biedt. Je zult nu eenvoudig je eigen catalogus kunnen opnemen in Amazon en alle zaken zoals productoverzichten, regels voor het herprijzen, SKUs, bestellingen en nog veel meer, nu eenvoudig via je admin-paneel kunnen beheren.

De volgende mogelijkheden zijn nu beschikbaar:

  • Overzichtbeheer – Integreer jouw producten probleemloos met Amazon door middel van regels en voeg producten uit Amazon lijsten toe aan Magento.
  • Intelligente prijsbepaling – Gebruik het intelligente Magento herprijssysteem om automatisch de prijs van jouw producten op Amazon aan te passen om zo je Amazon aankooppositie te verbeteren. Het is bekend dat dit verantwoordelijk is voor zo’n 90% van de omzet.
  • Voorraadbeheer – Onderhoud de voorhoud tussen je catalogus en je Amazon overzichten automatisch en maak gebruik van de voorraadbeheerstacktieken van Amazon.
  • Verrijkingsmanagement – Verrijk je bestellingen met FBA (Fulfillment by Amazon), verrijk ze zelf of combineer beide methodes wanneer dat je voorkeur heeft.
  • Bestelmanagement – Je kunt bestellingen verzenden of annuleren en klantaccounts opbouwen vanaf een centrale plekken binnen het Magento verkoopraster.

Multi-source inventory (MSI)

Dit is een essentiële functionaliteitsverbetering in Magento 2.3 voor ondernemingen die meerdere winkels hebben of die veel producten rechtstreeks vanuit de fabrikant laten leveren.

Dankzij deze toevoeging kun je je voorraad op locatie beheren. Tot dusver was het lastig om de voorraad op meerdere locaties voor één website te beheren. Hoewel er verschillende oplossingen door derden werden aangeboden, was het een complex proces dat een aantal essentiële stappen miste.

MSI maakt het niet alleen mogelijk om meerdere voorraadlocaties aan je online-winkel te koppelen: het laat je tevens de voorwaarden bepalen op basis waarvan je de afleverroute vanaf het dichtstbijzijnde magazijn of winkel kunt optimaliseren. Of het nu gaat om complex drop-shipping management, beperkte voorraadrapporten, volledig voorraadbeheer – dankzij MSI zullen al deze problemen zijn opgelost.

Laten we de belangrijkste gedachten achter het Magento 2 Voorraadbeheer voor meerdere locaties, eens nader bekijken:

  • Magento 2 MSI Stocks maakt het mogelijk om groepen of bronnen aan te maken en ze te koppelen aan een bepaald kanaal.
  • Magento 2 MSI Sources helpt om lijsten met bronnen voor elke locatie waar voorraad aanwezig is aan te maken en te beheren. Je kunt daarbij denken aan een magazijn, garage, je huis, enz.
  • Magento 2 MSI Source Selection Algorithm is bedoeld om de meest effectieve afleverroute te bepalen op basis van je lijst met bronnen. Het maakt onder andere gebruik van klantgegevens, adres, product, voorraad, broninformatie.
  • Magento 2 MSI Product Edit Page is een standaard hulpmiddel om productpagina’s aan te passen en bevat een compleet nieuwe sectie genaamd “Toegewezen bronnen”. Deze sectie toont een broncode, naam en status, de artikelstatus op elke locatie alsmede de beschikbare hoeveelheid.
  • Magento 2 MSI Salable Quantity – Wanneer bronnen zijn vastgesteld en gelinkt aan voorraden, dan is het aantal artikelen per bron per product gespecificeerd en zal elke voorraad worden gekoppeld aan een specifieke site. De MSI module zal je vervolgens een overzicht geven van de verkoopbare hoeveelheid.
  • Magento 2 MSI Partial Shipment laat je bestellingen in delen verzenden of biedt klanten onmiddellijk de kans om het item bij de originele fabrikant te betrekken.
  • Magento 2 MSI Performance - De kwaliteit van het uitchecken lijdt doorgaans onder het algorithme van de verschillende locaties omdat het, in de meeste gevallen, meer computerkracht en tijd vergt. MSI voorkomt dit probleem en de aankoop zal even snel verlopen als wanneer de aankoop op één locatie wordt gedaan.

Magento 2.3 verkoopunieke kenmerken

Er zijn een aantal kenmerken in Magento 2.3 die exclusief van toepassing zijn op de Commerce en Cloud edities.

Hieronder kun je daar meer over lezen.

Winkelcredits

Een klant credits geven is nog nooit zo eenvoudig geweest. Het is een krachtig hulpmiddel dat helpt om meer klanten te trekken en die ervoor zorgt dat je huidige klanten terug blijven komen. Je kunt credits gebruiken om hun betrokkenheid te verhogen of als vervanging of vergoeding.

Deze functionaliteit laat je de credietbalans vanaf het admin-paneel zien en beheren. Ook kun je de krediet koppelen aan een aankoop of, bijvoorbeeld, historie bekijken. De module stelt je klanten ook in staat om hun kredietbalans voor de winkel eenvoudig te verzilveren. Tevens hebben ze de mogelijkheid om hun krediet te delen met vrienden, iets dat zeker zal helpen om nieuwe klanten te trekken.

Cadeaubonnen

Oudere versies van Magento 2 Commerce hadden niet de mogelijkheid om cadeaubonnen uit te geven. Er bestaan verschillende extensies om dat toch te doen, maar het is altijd beter om die mogelijkheid als integraal onderdeel van het systeem te hebben.

In de Commerce 2.3 versie zijn twee soorten cadeaubonnen opgenomen:

  • Fysiek – Wanneer je fysieke cadeaubonnen biedt dan dien je die te verpakken en te verzenden via de post, net als bij een gewone bestelling. De ontvanger kan de cadeaubon dan in de winkel, per telefoon of online verzilveren.
  • Virtueel – Virtuele cadeaubonnen verkopen stelt je koper in staat om ze rechtstreeks naar het emailadres van de begunstigde te sturen.

Beide vormen van cadeaubonnen hebben geen vervaldatum.

Aanvraaglijsten

Dit is nog zo’n geweldige exclusieve functionaliteit die nu beschikbaar is in de Commerce 2.3 versie. Het biedt de bezoekers van je winkel de mogelijkheid om meerdere lijsten van regelmatig aangekochte producten op te stellen en deze te gebruiken om bestellingen te plaatsen. Het werkt zowel voor ingelogde gebruikers als voor gasten.

Ben je ervan bewust dat, ondanks het feit dat ze veel van elkaar weghebben, een aanvraaglijst niet hetzelfde is als een wensenlijst. Er bestaat een aantal belangrijke verschillen tussen de twee:

  • Als verkoper kun je een maximum aan aanvraaglijsten vastleggen voor je klanten
  • De lijst met aanvragen wordt niet gewist wanneer je klanten een artikel aan hun winkelwagentje toevoegen waardoor het gebruikt kan worden voor het plaatsen van meerdere bestellingen.
  • Het UI voor aanvraaglijsten gebruikt een beperkt beeld waardoor je een groot aantal artikelen kunt tonen.

Deze geweldige toevoeging verbeterd het aankoopproces dat al gebruikt werd in de oudere versies van Magento. Het lijkt op een terugkerende betaling die naar een hoger niveau wordt getild omdat artikelen met slechts een paar klikken vanaf één plek aan het winkelwagentje kunnen worden toegevoegd. Klanten besparen daardoor tijd bij het bestellen van producten die ze regelmatig kopen.

Visual merchandiser

Kort gezegd biedt Visual Merchandiser die in Magento Commerce 2.3 is opgenomen een robuuste set aan hulpmiddelen om producten te managen. Producten positioneren en voorwaardes toevoegen is nog nooit zo eenvoudig geweest.

Deze module zal je back-end procedures aanzienlijk vereenvoudigen en biedt je een aantal nieuwe mogelijkheden. Dankzij dit hulpmiddel krijg je een raster met zowel producten als titels, of je kunt werken met een productenoverzicht. Die kun je dan naar de nieuwe positie slepen. Het is visueler en eenvoudiger dan ooit waardoor je niet langer een specialist hoeft in te huren voor het uitvoeren van wat simpele werkzaamheden.

Inhoudsplanning

Dankzij deze exclusieve Commerce 2.3 functie kun je eenvoudig een groot aantal inhoudsupdates ontwerpen, bekijken en plaatsen. Elke statische pagina kan worden gewijzigd in een dynamische versie waardoor bezoekers van je winkel een geplande, constant wijzigende winkelervaring krijgen. Je kunt de visuele ervaring, prijzen, enz. aanpassen.

Met andere woorden: je kunt elke pagina veranderen in een verzameling elementen die je stuk voor stuk aan- of uit kunt zetten, naar gelang jij dat wilt. Dankzij de planning kun je die wijzigingen automatisch doorvoeren. Dit is een handige functie om in winkels te hebben. Denk bijvoorbeeld maar eens aan vakanties, evenementen zoals Black Friday of seizoensgebonden uitverkopen.

Dit is een volledig overzicht aan elementen die ondersteunt worden door de Inhoudsplanning module:

  • Prijsvoorwaarden voor catalogus en winkelwagen
  • Producten en Categorieën
  • CMS Pagina’s en Blokkeringen
  • Widgets

Tenslotte: dankzij deze module heb je altijd twee inhoudssets: de originele versie en een set updates die zijn gedefinieerd en vastgelegd voor een campagne. Zodra de campagne voorbij is, zal de originele inhoud automatisch worden hersteld.

Page builder

Magento 2.3 Commerce biedt, integenstelling tot de beperkte versie die de Open Source versie biedt, een volledige versie van Page Builder. De robuuste Commerce Page Builder bevat een ruime variatie aan opties en meer soorten inhoud dat kan worden aangepast.

Laten we de belangrijkste functies die Page Builder biedt eens op een rijtje zetten en kort bespreken:

Rastersysteem en sleep- en plaats functie

Je kunt je producten, afbeeldingen, titels en alle andere zaken met slechts een paar klikken aanpassen dankzij het volledig intuïtieve Page Builder UI. De sleep- en plaats functie maakt het mogelijk om zelf meer complexe ontwerpen samen te stellen terwijl het rastersysteem je de pagina laat opdelen in aparte segmenten waarin je, vervolgens, je informatie kunt plaatsen. Deze blokken kun je vervolgens aanpassen om zo elke gewenste klant-ervaring te bereiken.

Visuele effecten

Het admin-deel van Page Builder introduceert meerdere visuele effecten om zo de weergave van je inhoud te verbeteren. Je kunt het op enig moment in- of uitschakelen.

Eenvoudige integraties

Page Builder is goed geïntegreerd in de standaard Magento 2 functie. Het helpt je om eenvoudig en meer intuïtieve standaard zaken te gebruiken. Je kunt nu in slechts een paar klikken foto’s vanuit je foto-galerij overal op je pagina plaatsen.

Het opnemen van producten op andere pagina’s of elementen kan voortaan ook. Dat is dus nog zo’n geweldige aanvulling op de standaard Magento 2 functie. Belangrijker is dat het géén enkele codering vergt waardoor je eenvoudig je producten in je blogposts of op je promotie-pagina’s kunt meenemen.

Bovendien staat Page Builder je toe om een aantal elementen van derden, zoals het streamen van video’s vanaf YouTube of Vimeo, Google Maps, en nog veel meer, op te nemen in je categorieën, productpagina’s en blogposts.

Bekijken en plannen

Page Builder kan je ook met slechts één klik tonen hoe de pagina eruit zou zien. Klik gewoon om te zien hoe je nieuwe winkel er voor de klanten uit zal zien.

Bovendien kun je de veranderingen plannen voor een door jouw bepaalde datum of tijdstip. Dat betekent dat je voortaan je Halloweenontwerp vooraf al klaar kunt hebben en het tijdig automatisch door kunt voeren. Daarnaast kun je ook ontwerpaanpassingen voor alle belangrijke feestdagen zoals Kerst, Thanksgiving of Pasen weken of zelfs maanden van te voren plannen. Het fijne is ook dat het ontwerp weer automatisch terug wordt gezet naar het oude ontwerp, zodra de feestdag(en) voorbij zijn.

Gedeelde catalogus

Deze Magento 2.3 Commerce toevoeging is een echte B2B verbetering. Het is nu mogelijk om een exclusieve korting met slechts één van je partners te delen. Jij kunt de regels voor de klantspecifieke prijzen bepalen binnen je admin-scherm, dat ontworpen is voor verschillende verschillende zakelijke- of gebruikersgroepen. Dat omvat ook het wel of niet tonen van bepaalde producten of categorieën.

Magento 2 Commerce bevat twee soorten gedeelde catalogussen: publiek en klantspecifiek. Een publiek gedeelde catalogus wordt tijdens het B2B installatieproces standaard aangemaakt en getoond in de winkel alwaar het zowel door gasten als niet-ingelogde klanten kan worden gezien. Een klantspecifieke catalogus is alleen zichtbaar voor gasten die zijn ingelogd.

Ben je ervan bewust dat je slechts één publiek-gedeelde catalogus en een onbeperkt aantal klantspecifieke catalogussen hebt.

Bedrijven en Onderhandelingsprijzen

Net als gedeelde catalogussen zijn Bedrijven en Onderhandelingsprijzen eveneens een B2B functie die exclusief aan de Magento 2 Commerce editie is toegevoegd.

De eerste maakt het mogelijk om bedrijfsaccounts te hebben in je online winkel. De eigenaar van een bedrijfsaccount kan vervolgens de structuur aanpassen en de benodigde informatie leveren / wijzigen.

Onderhandelingsprijzen stellen zakelijke partners in staat om prijzen in de winkelwagen op te nemen waarover valt te onderhandelen. Zodra het voorstel is verzonden zal de beheerder van de winkel daar onmiddellijk een bericht over ontvangen en daar op reageren. De klant kan doorgaan naar het uitcheckproces zodat het de prijs heeft geaccepteerd. Om fraude te voorkomen is het vanaf dat moment niet langer mogelijk om de onderhandelde prijs en hoeveelheid te wijzigen.

Conclusie en laatste opmerkingen

De geweldige Magento 2.3 versie is het gecombineerd resultaat van de nauwe samenwerking door vele personen: het Magento Core Team, Magento Community Engineering, en Community Contributors. Deze belangrijke, nieuwe versie zit vol met significante toevoegingen en verbeteringen voor zowel de Open Source als de Commerce editie die, zonder twijfel, de huidige gebruikerservaring radicaal zullen veranderen.

Daarom introduceert deze versie ook een groot aantal nieuwe mogelijkheden voor verkopers, administrators en ontwikkelaars. Laten we eens snel de lijst met radicale wijzigingen bekijken:

    • Progressieve Web Apps (PWA)
    • Declaratief DB Schema
    • GraphQL ondersteuning
    • Elasticsearch updates (voortaan in Magento Open Source)
    • A-synchroon en Bulk Web API
    • Volledige PHP 7.2 ondersteuning (moderne versleuteltechniek is opgenomen)
    • Voorraadbeheer voor meerdere bronnen (MSI)
  • WYSIWYG upgrade
  • BlueFoot CMS
  • Page Builder
  • Cache-Management ACL
  • Google reCAPTCHA en Dubbele Authenticatie
  • Magento Amazon Verkoopkanaal
  • Klarna Integratie

Veel van deze zaken, zoals PWA, GraphQL, MSI, DDS, en Asynchronous API, zullen ervoor zorgen dat Magento voorop zal blijven lopen door meer flexibiliteit aan verkopers en ontwikkelaars dan enig ander.

Zonder twijfel is de vrijgave van Magento 2.3 een geweldige manier om het jaar mee te beginnen. Deze nieuwe versie van het populaire e-commerce platform is een geweldig geschenk voor marketeers die hun online business willen uitbreiden en meer nuttige zaken willen bieden die hun klanten zeker zullen weten te waarderen.

Reactie plaatsen
  • *Verplichte velden

By interactivated • on December 31, 2018

9 Reviews

Wat onze klanten over ons schrijven

Contacteer ons
Snel contact met een van onze specialisten
Interactivated Ecommerce Netherlands
Herestraat 106,
9711 LM Groningen
Nederland
Postbus 5171
9700 GD Groningen
Nederland
+31(0)50 711 9940
KVK: 58348646
BTW: NL 852998521B01

* Vereiste velden